دسته بندی:

آموزش نصب وردپرس (WordPress) روی CentOS 7

در این آموزش، فرایند نصب وردپرس روی CentOS 7 را یاد خواهیم گرفت. محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای دنیا که با زبان PHP و پایگاه داده‌ی MYSQL کارمی‌کند. تا بتوانیم بوسیله‌ی آن انواع سایت‌ها و وبلاگ‌های وردپرسی را طراحی و راه اندازی کنیم.

وردپرس wordpress چیست؟

وردپرس( WordPress) یک ابزار متن باز وبلاگ نویسی و وب سایت کاملاً محبوب است. WordPress با استفاده از زبان محبوب PHP و پایگاه داده‌ی MySQL کار می‌کند. این ابزار در سال ۲۰۰۳ به عنوان یک سیستم ساده‌ی وبلاگ نویسی با کد تک-بیتی آغاز شد. به تدریج به یک سیستم مدیریت محتوای کاملاً متنوع، گسترده، کامل و جامع تبدیل شد. اکنون نیز به داشتن یکی از بزرگترین ابزارهای وبلاگ نویسی خود-میزبان(self-host) جهان می‌بالد. در حال حاضر ۲۲٪ از کل وب سایت های جدید ایجاد شده را مدیریت میکند. به تنهایی بیش از ۲۰,۰۰۰ افزونه را در بر میگیرد تا دسترسی به عملکردها و قابلیت های سفارشی و خاص را نیز فراهم سازد.

مقدمات و پیش‌نیازهای نصب وردپرس

قبل از شروع مراحل توضیح داده شده در این آموزش، اطمینان حاصل کنید که به عنوان یک کاربر root به عملکردهای سیستم دسترسی دارید.
همچنین پیش از شروع کار روی وردپرس، باید اطمینان حاصل کنید که بسته‌ی LAMP(Linux, Apache, MySQL, PHP) روی سرور شما نصب شده است. برای این منظور می‌توانید به مقاله‌ی آموزش نصب LAMP روی CentOS 7 مراجعه کنید.

پس از تحقق پیش شرط های فوق، اکنون با آموزش قدم به قدم در مراحل زیر، شما را برای نصب وردپرس روی CentOS 7 یاری میکنیم.

مرحله‌ی اول: دانلود وردپرس

اولین مرحله‌ی نصب، دانلود است. شما باید با استفاده از دستور wget به صورت زیر وردپرس را از وب سایت دانلود کنید. بسته‌ی wget باید به طور پیش‌فرض روی CentOS شما نصب باشد. اگر این بسته را ندارید ابتدا دستور yum install -y wget را وارد کنید. اکنون از آن برای نصب وردپرس استفاده کنید. مانند زیر:

 wget http://wordpress.org/latest.tar.gz

دستور فوق به شما کمک می‌کند تا بسته‌ی نصب وردپرس را به صورت فشرده دریافت کنید. این بسته مستقیماً در دایرکتوری کاربری‌تان دانلود می‌شود. اکنون می‌توانید با دستور زیر بسته را از حالت فشرده خارج کنید:

 tar -xzvf latest.tar.gz

دستور فوق، منجر به استخراج فایل‌های بارگیری شده‌ی وردپرس از بسته می‌شود. اکنون شما آماده هستید تا به مرحله‌ی دوم بروید.

مرحله‌ی دوم: ایجاد پایگاه داده و کاربر وردپرس

بعد از اینکه موفق به استخراج فایل‌های نصب وردپرس شدید؛ آنها را در یک دایرکتوری به نام وردپرس در home directory مشاهده خواهید کرد.
متعاقباً، شما نیاز دارید یک دایرکتوری MySQL جدید برای وردپرس ایجاد کنید. برای انجام این کار، باید با استفاده از دستور زیر وارد MySQL Shell شوید:

 mysql -u root –p

شما باید از طریق رمزعبور تعریف شده‌ی خود برای MySQL وارد شوید. اکنون موارد زیر را انجام دهید:

۱٫یک پایگاه داده‎ی وردپرس ایجاد کنید.
۲٫یک کاربر در آن پایگاه داده ایجاد و معرفی کنید.
۳٫پس از آن اقدمات، از شما خواسته می‌شود رمزعبور جدیدی به آن کاربر اختصاص دهید.
در اینجا لازم است به یاد داشته باشید که بسیاری از دستورات MySQL باید به طور قطع با یک نقطه-ویرگول (؛) پایان یابند. در غیر این‌صورت دستورات شما شناخته نمی‌شوند.

پایگاه داده‌ی وردپرس را ایجاد کنید.

اولین قدم این بود که شما نیاز به ایجاد یک پایگاه داده دارید. در این آموزش این پایگاه داده به عنوان WordPress1 نامگذاری شده است. البته شما به دلخواه خود آزاد هستید که از نام پایگاه داده ای که صلاح می‌بینید استفاده کنید.

برای ایجاد پایگاه داده از دستور زیر استفاده کنید:

 CREATE DATABASE wordpress1;
Query OK, 1 row affected (0.00 sec);

یک کاربر به پایگاه داده معرفی کنید.

در قدم بعد، شما باید کاربر جدید را ایجاد و معرفی کنید. شما می توانید پایگاه داده، نام و مقادیر رمز عبور استفاده شده در زیر را با مقادیر مورد نظر خود جایگزین کنید:

 CREATE USER wordpressuser1@localhost;
Query OK, 0 rows affected (0.00 sec);

رمز عبور کاربر را تعیین کنید.

پس از ایجاد کاربر، باید رمزعبور را برای کاربر جدید تنظیم کنید. به این منظور از دستور زیر استفاده کنید:

 SET PASSWORD FOR wordpressuser1@localhost= PASSWORD("password123");
Query OK, 0 rows affected (0.00 sec);

تنظیم دسترسی‌ها و امتیازات

شما باید با اعطای کلیه‌ی دسترسی‌ها به کاربر تازه ایجاد شده، این مرحله را به پایان برسانید. لطفا توجه داشته باشید که از این مرحله غافل نشوید! زیرا دیگر قادر به نصب وردپرس نخواهید بود. لطفاً برای انجام این کار از دستور زیر استفاده کنید:

GRANT ALL PRIVILEGES ON wordpress.* TO wordpressuser1@localhost IDENTIFIED BY 'password123';
Query OK, 0 rows affected (0.00 sec);

متعاقباً، باید MySQL را با استفاده از دستور زیر مجددا راه اندازی کنید:

FLUSH PRIVILEGES;
Query OK, 0 rows affected (0.00 sec);

پس از انجام مراحل فوق، اکنون زمان آن است که با وارد کردن دستور زیر از MySQL shell خارج شوید:

 Exit;

اکنون با موفقیت از MySQL shell خارج شده اید. زمان آن رسیده است که به مرحله‌ی سوم بروید.

مرحله‌ی سوم: تنظیمات پیکربندی وردپرس

برای ایجاد یک پیکربندی وردپرس جدید و قابل استفاده، در مراحل نصب وردپرس، چه کنیم؟ ابتدا باید فایل پیکربندی وردپرس را که در دایرکتوری وردپرس قرار دارد؛ در یک پرونده‌ی کاملا جدید کپی کنید. سپس می‌تواند ویرایش شود.
برای این منظور از دستور زیر استفاده کنید:

cp ~/wordpress/wp-config-sample.php ~/wordpress/wp-config.php

علاوه بر این، باید با وارد کردن دستور زیر، پیکربندی وردپرس را باز کنید:

 nano ~/wordpress/wp-config.php

شما باید بخش مربوط به فیلدهای ذکر شده در زیر را جستجو کنید. آنگاه جزئیات دقیقی را برای نام پایگاه داده، نام کاربری و رمز عبور خود جایگزین کنید:
تنظیمات پایگاه داده MySQL: شما می‌توانید اطلاعات مربوط به این قسمت را از میزبان وب خود بگیرید. در این آموزش میزبان خود کاربر است و از local host استفاده می‌کند.

این اطلاعات به این صورت هستند:
“DB_NAME” اسم پایگاه داده ای است که برای وردپرس می‌سازیم. به طور مثال: (DB_NAME : wordpress1)
به همین منوال DB_USER و DB_PASSWORD نیز نام کاربری و رمز عبور این پایگاه داده هستند. برای مثال: (DB_USER : wordpressuser1) و (DB_PASSWORD : password123)

قبل از خروج باید تغییرات ایجاد شده در بالا را ذخیره کنید(ctrl+x+y+enter). این کار شما را به انتهای مرحله‌ی سوم می‌رساند. اکنون می‌توانید به سراغ انجام مرحله‌ی چهارم برید.

مرحله‌ی چهارم: کپی کردن پرونده ها

روند بارگذاری وردپرس در سرور تقریباً کامل شده است. فقط مرحله‌ی آخر، یعنی انتقال پرونده‌های استخراج شده‌ی وردپرس بر روی root directory وب سایت باقی مانده است. با استفاده از دستور زیر این کار را انجام دهید:

 sudo cp -r ~/wordpress/* /var/www/html

از این نقطه به بعد، نصب وردپرس باید فرم آنلاین ساده و کاربرپسند خود را داشته باشد!
با این حال! فرم موجود وردپرس برای اجرا نیاز به یک ماژول خاص PHP دارد. اگر تاکنون این ماژول روی سرور شما نصب نشده است، نگران نباشید. می‌توانید ماژول php-gd را با استفاده از دستور زیر بارگیری کنید( به همین سادگی):

 sudo yum install php-gd

اکنون ماژول PHP لازم را با موفقیت دانلود کرده اید. شما می‌توانید فرم موجود وردپرس را بی عیب و نقص اجرا کنید. آخرین نکته‌ی مهم، این است که شما باید Apache را با دستور زیر مجددا راه اندازی کنید:

sudo service httpd restart

با این کار شما به انتهای مرحله‌ی چهارم می‌رسید. اکنون می‌توانید مرحله‌ی آخر را طی کنید.

مرحله‌ی پنجم: به صفحه‌ی آنلاین نصب وردپرس بروید!

طی کردن مراحل فوق، شما را به صورت راحت و رایگان، به صفحه‌ی آنلاین نصب وردپرس می‌رساند. تنها کاری که باید برای دسترسی به صفحه‌ی نصب انجام دهید؛ اضافه کردن /wp-admin/install.php به ادامه ی دامنه‌ی وب سایت یا آدرس IP وب سایت شما است( به عنوان مثال sample.com/wp-admin/install.php).

سپس فرم کوتاه آنلاین را با جزئیات درخواست شده تکمیل نمایید. در زیر تصویری از نحوه‌ی شکل ظاهری وردپرس آورده شده است:

روی کمک ما حساب کنید!

در هر مرحله از نصب wordpress با هر مشکلی برخورد کردید، هر تلاش ناموفقی داشتید، هر سوالی داشتید و هرجا نیاز به کمک داشتید؛ آنلاین سرور پشتیبان شماست و می‌توانید از ایــنـجـا کمک بگیرید.

ارسال نظر

9 − 2 =