دسته بندی:

سرور مجازی با هارد SSD NVMe

Non-Volatile Memory Express یا به عبارتی حافظه‌ی غیر فرار به نسل جدید حافظه‌های کامپیوتری گفته می‌شود که اطلاعات موجود در آنها دارای امنیت و سرعت بسیار بیشتری نسبت به نسل‌های گذشته هستند. بزرگ‌ترین  تفاوت هارد SSD NVME با هارد SSD ، استاندارد جدید آن در دسترسی سریع‌تر به اطلاعات و افزایش تعداد اعمال ورودی و خروجی در سرور مجازی و اختصاصی است.

هاردهای HDD با حجم ذخیره‌سازی بالا و سرعت متوسط از قدیم با ما همراه بودند. سپس هاردهای SSD با سرعتی بیش از ۵ برابر هاردهای دیسک سخت در بازار درخشیدند اما درگاه اتصال آنها از تمام پتانسیل موجود بهره نمی‌برد و دارای فضای ذخیره‌سازی محدودتری بودند. ( تفاوت هارد HDD و SSD )

شرکت بزرگ Intel به همراه ۹۰ شرکت دیگر از جمله سامسونگ، دل و.. راه جدیدی برای دسترسی بهتر به اطلاعات ساخت. درایو SSD را با درگاه PCI/NVME ارائه کرد تا از نهایت پتانسیل خود در ارتباط مستقیم‌تر با مادربورد استفاده کند. نه تنها سرعت انتقال اطلاعات بسیار افزایش یافت بلکه قدرت درگاه اتصالی باعث شد اطلاعات موجود دیگر با قطعی برق از بین نروند و بعبارتی فرار نباشند.

هارد nvme تا ۴٫۱ برابر از SSD سریع‌تر عمل می‌کند و تا ۹٫۵ برابر سریع‌تر از هارد HDD درخواست‌ها را منتقل می‌کند. تاخیر کمتر، اعمال ورودی و خروجی بیشتر، ارتباط موازی‌تر و کاهش مصرف CPU ، RAM و انرژی این درایوها را به گزینه‌ی مناسب هنگام خرید سرور مجازی و اختصاصی تبدیل کرده است.

مقایسه هارد NVME با سایر هاردها

توان I/O : توان اجرای عملیات ورودی و خروجی از مهم‌ترین شاخص‌های یک سخت افزار به شمار می‌رود. این توان در هارد SSD NVME حدود ده برابر هارد SSD و چهارهزار برابر هاردهای ساتا یا همان دیسک سخت است.

سرعت خواندن : حداکثر سرعت خوانش اطلاعات در هارد NVME حدود شش برابر هارد SSD و بیست و پنج برابر هارد SATA است. میانگین سرعت دستیابی در دیسک سخت زیر ۲۰۰ مگابایت، در SSD حدود ۵۰۰ مگابایت و در NVME به ۳ گیگابایت می‌رسد.

سرعت استخراج اطلاعات : زمان در دسترس قرار گرفتن اطلاعات برای یک فایل یکسان در هاردهای NVME حدود یک چهارم SSD و یک دهم هارد HDD است.

مسیریابی  داده‌ها به طور میانگین ۱۰ برابر سریع‌تر از گذشته شده است. این در حالی است که حافظه‌های SSD چندین برابر پرسرعت‌تر از انواع HDD  بودند و حاصل ضرب این ارقام می‌تواند نشان‌دهنده‌ی سرعت بسیار زیاد حافظه‌های مبتنی بر استاندارد NVMe باشد.

البته که درایوهای HDD همچنان به علت قیمت پایین‌تری که دارند گزینه‌ی مناسب‌تری برای ذخیره‌ی انبوه اطلاعات به شمار می‌روند. اما می‌توان به جای استفاده از چند هارد SSD-NVME  سیستم عامل، برنامه و داده‌های پر استفاده را روی یک حافظه‌ی NVME در دسترس قرار داد و حجمه‌ی اطلاعات دیگر را در دیسک‌های سخت پرحجم و ارزان ذخیره کرد.

سرور مجازی با هارد  SSD NVME

استفاده از هارد SSD NVME در کامپیوتر و سرور به شدت کارایی آن را بالا می‌برد. اما هزینه‌ی نسبتا بالایی دارد و تقریبا هیچ یک از سیستم‌های شخصی به این حجم سرعت نیازی ندارند. به همین دلیل امروز مشتریان بسیاری خواهان سرور مجازی NVME شده اند.
اکنون چند نمونه از این کارایی‌ها را مثال می‌زنیم:

  1. با کاهش لود سایت به علت افزایش شدید سرعت خواندن و نوشتن سرور، بازدیدکنندگان و گوگل قطعا رضایت بیشتری از سایت شما دارند.
  2. سرعت بالا و قدرت caching این درایوها باعث بهینه‌سازی شدید دسترسی به پایگاه‌های داده‌ی بزرگ و حجیم شده است.
  3. کارهای سنگین، اطلاعات حجیم و عملیات پرمصرف به علت سرعت فوق‌العاده‌ی پاسخ دهی هارد NVME به راحتی در پایگاه داده قابل انجام هستند.
  4. با تاثیر روی بهینه شدن عملکرد رم و سی پی یو و از بین رفتن وقفه دسترسی اطلاعات برای پردازش سیستم شما، تمام پردازش‌ها با قدرت و سرعت بیشتری محاسبه و انجام خواهد شد. در نتیجه سایت شما تحت فشار هم به راحتی و سرعت پاسخگو خواهد بود.
  5. سرور مجازی NVME که هارد آنها از پورت PCIe x4 برخوردار هستند سریع‌تر از درایوهای دارای پورت PCIe x2 عمل می‌کنند.
  6. در مجموع سرعت پردازش سرور مجازی NVME حدود ۶ برابر سریع‌تر از سرور مجازی SSD و تا ۱۵ برابر سریع‌تر از سرورهای مجازی معمولی است. پس بهترین گزینه برای سایت‌های سنگین و پرمصرف خرید سرور مجازی NVME است.

خرید سرور مجازی NVME

هنگام خرید سرور مجازی NVME نسبت به سرورهای مجازی معمولی، هزینه‌ی شما افزایش می‌یابد و این انتخاب سختی است که باید با دقت انجام شود.

اگر شما در حال استفاده از هارد ساتا HDD هستید؛ شاید بیشتر نیاز به افزایش توان سیستم خود داشته باشید. حقیقت این است که با اینکه هزینه‌ی بالایی دارد و شما توان استفاده از نهایت ظرفیت این هاردها را روی سرور مجازی با کانفیگ پایین نخواهید داشت. اما نمی‌توانید منکر شدت تاثیر هارد NVME روی بهینه بودن سرعت و مصرف سرور خود شوید.

ارتقای سیستم از سرور با هارد HDD به هر نوع سرور مجازی SSD با اینکه هزینه‌ی شما را افزایش می‌دهد به شدت کار عاقلانه‌ای است. این کار تجربه‌ی بسیار متفاوت و قدرتمندی را برای شما رقم می‌زند.
اما اگر در حال استفاده از سرور مجازی SSD هستید یا قصد خرید سرور مجازی SSD دارید، شاید اقدام به تهیه‌ی یک سرور دارای هارد NVME فعلا برای شما واجب نباشد.

ارسال نظر

یک + یازده =