دسته بندی:

بهینه سازی و سئو جوملا

در مطالب گذشته آموزش سئو کمتر به مباحث آموزش مربوط به سئو جوملا پرداختیم . مطالب قرار داده شده در باره بهینه سازی سایت معمولا یا در مورد سئو وردپرس و سئو ویبولتین بود و یا راجع به کلیات سئو و بهینه سازی وب سایت . در این مقاله قصد داریم نکاتی راجع به سئو جوملا به جوملا کاران ایرانی آموزش دهیم .


سئو جوملا

سئو جوملا با تنظیمات پیش فرض به هیچ وجه با سئو وردپرس قابل مقایسه نیست . بنا بر این برای بهبود وضعیت سئو جوملا باید موارد بسیار زیادی را در نظر گرفته و با دقت پیاده سازی کنید . سئو جوملا تا پیش از نسخه های ۱٫۶ به حدی بی کیفیت و نا امید کننده بود که رسما عده بسیار زیادی به دلیل ضعف در بهینه سازی آن را رها کرده و به وردپرس روی آوردند . با گذشت زمان و با تولید نسخه های جدید تر جوملا وضعیت سئو جوملا تا حدود زیادی بهینه تر و قدرتمند تر شد . برای بهبود سئو جوملا باید شناخت عمیق تری نسبت به مفاهیم سئو در مقایسه با یک وبمستر وردپرسی داشته باشید
اگر قصد شروع کار با سیستم مدیریت محتوای قدرتمند جوملا را دارید ، به شما نسخه های ۲٫۵ به بالا و مخصوصا نسخه پایدار ۲٫۵ جملا را توصیه میکنیم . سئو جوملا در نسخه ۲٫۵ به شکل قابل ملاحظه ای پیشرفت داشته است . نسخه ۳ جوملا نیز در حال پیشرفت و کامل شدن است و پیشرفت های بسیاری از نظر سئو داشته است .
فارسی کردن لینک ها در جوملا

یکی از بزرگ ترین ایرادات سئو جوملا در فرمت و نحوه لینک دهی و پیوند یکتا آن است . در مفهوم کلی سئو ، لینک ها باید کوتاه و زیبا باشند . لینک ها باید از یک فرمت منطقی مشخص پیروی کنند تا گوگل به مرور زمان نحوه آدرس دهی لینک های وب سایت شما را بشناسد . این دقیقا بر عکس آن چیزی است که جوملا در نحوه آدرس دهی لینک ها از آن استفاده میکند . یکی از دلایل ضعیف بودن سئو جوملا دقیقا همین موضوع است . برای حل این مشکل باید امکان بازنویسی url ها را فعال کنیم . بنا بر این قسمت Use URL rewriting را در قسمت تنظیمات سئو جوملا فعال کرده و سپس فایل htaccess.txt را به .htaccess تغییر نام دهید . حالا میتوانید فرمت دلخواه لینک های وب سایت خود را مشخص کنید که توصیه ما به شما لینک های فارسی است (مانند همین وب سایت) . آدرس فارسی لینک ها و تکررا کلمات کلیدی هر پست در آن وضعیت سئو جوملا شما را افزایش خواهد داد .
قالب سریع و استاندارد و تاثیر آن بر سو جوملا

با استفاده از یک قالب ساده و سریع مطابق با استاندارد های W3 سرعت بارگذاری و لود شدن سایت خود را بالا برده و یک قدم مثبت در بهبود سئو جوملا بردارید . استفاده زیاد از جاوا و حتی فلش در سایت و قالب ، سبب افت سئو جوملا و در نتیجه افت در پیج رنک گوگل و کاهش بازدید سایت خواهد شد . قالب جوملا باید کم حجم باشد . بنا بر این از استفاده از عکس های پر حجم در قالب جوملا خود پرهیز کنید و تا حد امکان قالب را بر پایه HTM طراحی کنید .
بهینه سازی در تصاویر و عکس ها

عکس های استفاده شده در سایت مبتنی بر جوملای شما باید کم حجم باشند تا سرعت لود سایت را کند نکنند . استفاده از متن جایگزین و توضیحات در عکس ها ضرور است . با رعایت کردن این موضوع و بهینه سازی تصاویر در وب سایت متبنی بر جوملا یک قدم دیگر در بهبود سئو جوملا بر خواهید داشت .
استفاده از هاست حرفه ای جوملا

یک هاست حرفه ای و میزبانی وب با کیفیت باعث بهبود سئو جوملا میشود . سیستم مدیریت محتوا جوملا به دلیل طراحی خاص و استفاده وسطع از توابع و برنامه های مختلف در لینوکس نیاز به یک هاست حرفه ای و قدرتمند دارد . به همین دلیل به شما استفاده از یک سرویس حرفه ای هاست جوملا را توصیه میکنیم .تا حد امکان از یک هاست اشتراکی خوب استفاده کنید و در صورت عدم داشتن تسلط بر لینوکس و مدیریت سرور مجازی از خرید آن خود داری کنید . وب سرور توصیه شده جوملا آپاچی و لایت اسپید است . از میزبانی جوملا بر روی سرور های ویندوزی خود داری کنید .
پاک کردن /images/ از فایل robots.txt

اگر از با کمک generator خود جوملا اقدام به ساخت فایل robots.txt میکنید حتما پوشه عکس ها را یا Allow کنید یا از حالت Disallow خارج کرده و خط مربوطه را حذف کنید . سئو جوملا بدون ایندکس شدن عکس ها غیر ممکن خواهند بود . این یکی از عجیب ترین عملکرد های جوملا در ضد سئو است . ایندکس شدن تصاویر در گوگل یکی از روش های جذب ترافیک و بهینه سازی وب سایت است و عدم استفاده از آن پیامد های منفی برای سئو وب سایت شما به ارمغان خواهد آورد .
نصب JCE Editor در جوملا

با کمک این ویرایشگر رایگان و متن باز امکانات بسیار زیادی به وب سایت مبتنی بر جوملا شما اضافه خواهد شد . یکی از این امکانات قدرتنمد ، امکان اضافه کردن متن جایگزین و همچنین توضیحات و ALT برای عکس ها است . با کمک این ویراشگر کمک زیادی به بهینه سازی تصاویر جوملا در گوگل و بهبود وضع سو جوملا خواهید کرد .
مدیریت متا ها

در گذشته و مطالب قبلی آموزشی سئو بار ها و بار ها به اهمیت متا تگ ها و چگونگی استفاده از آنها برای بیشترین تاثیر بر سئو گوگل اشاره کردیم و . به طور خلاصه و گذرا به آن ها اشاره میکنیم . متا تگ توضیحات و عنوان در حال حاضر مهم ترین متا های تاثیر گذار بر سئو هستند . متا تگ کلمات کلیدی در حال از دست دادن اهمیت خود از نظر گوگل است و احتمالا دیگر هیچ تاثیر مثبتی بر سئو جوملا شما نخواهد گذاشت . برای انتخاب یک عنوان و متن توضیحات حرفه ای به مطالب قبلی آموزش سئو در سایت مراجعه کنید .
باز شدن سایت فقط با www یا فقط بدون www

اگر یک مطلب از وب سایت شما هم با www هم بدون www در گوگل ایندکس شود ، از نظر گوگل محتوای یکسان و تکراری محسوب خواهد شد . این موضوع ضرورت باز شدن سایت فقط با یکی از این ۲ حالت را دو چندان میکند . برای درک بهتر این موضوع و آموزش چگونگی کنترل این مشکل اینجا کلیک کنید .
استفاه صحیح از لینک های داخلی

از لینک های داخلی به مطالب قبلی سایت خود به صورت حرفه ای استفاده کنید . بعضی از دوستان فقط به صفحه اصلی سایت خود لینک میدهند که کافی نیست . لینک دادن به مطالب و پست های قدیمی سایت و با کلمات کلیدی تاثیر بسزایی در بهبود سئو جوملا خواهد داشت . لینک های داخلی حتما یا فقط با Www یا فقط بدون Www باشند و از این نظر از سیستم کلی سایت پیروی کنند .
افزایش سرعت سایت

افزایش سرعت و سریع شدن لود صفحات وب سایت شما تاثیر مثبتی بر سئو جوملا خواهد داشت . برای این منظور راه های زیادی پیش روی شما است . اولین روش استفاده از کش و حافظه های موقت است . استفاده همزمان از Memcache برای کش کردن کوئری های دیتابیس و یک opcode کش برای کش کردن فایل های php بهترین نتیجه ممکن را به همراه خواهد داشت . یکی دیگر از راه های افزایش سرعت سایت فعال کردن Gzip یا Deflate است . اگر این مورد در هاست شما فعال نیست با مدیر سرور موضوع را مطرح کنید .
نقشه سایت گوگل برای جوملا

بار ها و بار ها از اهمیت نقشه XML سایت برای گوگل گفته ایم . بنا بر این دلیلی نیست تا مجددا بر ضرورت استفاده از نقشه سایت برای گوگل در وب سایت جوملای شما تاکید کنیم . برای این منظور میتوانید از کامپوننت Xmap استفاده کنید . این کامپوننت یکی از بهترین سازندگان نقشه سایت برای جوملا و در نتیجه افزایش سئو جوملا است و همواره روی آخرین نسخه ها و ورژن های جوملا نیز نصب میگردد .
استفاده از پلاگین و ماژول های سئو جوملا

جوملا از نسخه ۲٫۵ و نسخه های پس از آن پیشرفت بسیار خیره کننده ای در سئو داشته است و بدون نیاز به افزونه و پلاگین های اضافه نیز قادر خواهد بود جایگاه مناسبی را در گوگل به خود اختصاص دهد . ولی به هر حال همیشه امکان بهتر کردن شرایط وجود دارد و هیچ گاه نباید از وضعیت فعلی خود راضی بود . به همین منظور ۲ کامپوننت معروف و حرفه ای سئو جوملا را به شما معرفی میکنیم تا در صورت تمایل نصب و کانفیگ کنید .

کامپوننت Sh404sef یک کامپونت فوق العاده بهینه کننده سئو جوملا است که کار با آن بسیار ساده بوده و به کمک آن قادر به مدیریت همه چیز در جوملا خواهید بود .

کامپوننت Artio JoomSEF که در ۲ نسخه رایگان و پولی ارائه شده است و امتحان خود را در زمینه سئو جوملا و افزایش ترافیک سایت پس داده است .