دسته بندی:

تغییر رمز عبور سرور لینوکس اوبونتو

بسیاری از کاربران مخصوصا کاربران مبتدی ممکن است نیاز به تغییر رمز عبور سرور لینوکس اوبونتو خود پیدا کنند. بسیاری از کابران پیشرفته و مبتدی نیز ممکن است برای افزایش امنیت خود هرازگاهی این تغییر را انجام دهند. به ویژه کاربران Superuser ، ادمین یا root می‌توانند قابلیت تغییر رمز عبور سرور برای سایر کاربران را نیز در اختیار داشته باشند.

مخصوصا بعد از تغییر سیستم عامل سرور مجازی ممکن است به این کار نیاز پیدا کنید. کاربران معمولی تنها می‌توانند پسورد خودشان را تغییر دهند. اما برای این کار چگونه باید عمل کرد؟

تغییر رمز عبور سرور لینوکس اوبونتو

پسورد سرور اوبونتو با استفاده از دستور passwd تغییر می‌کند. در این مطلب نحوه‌ی استفاده از این دستور و تغییر پسورد را با شما مرور می‌کنیم.

مرحله اول : ورود root

  1. ترمینال یا خط فرمان مورد استفاده خودتان در اوبونتو را باز کنید.(ما در این آموزش از putty استفاده می‌کنیم)
  2. اگر داخل سیستم عامل هستید نیز می‌توانید با استفاده از میانبرهای ctrl+alt+t ترمینال را باز کنید.
  3. به عنوان کاربر root وارد شوید. اگر اکنون به عنوان کاربر محدود شده داخل سرور هستید باید دستور زیر را وارد کنید و رمز عبور درخواست شده را بنویسید و Enter کنید.
sudo -i

مرحله دوم : دستور passwd

اکنون که با دسترسی root وارد شده اید می‌توانید با استفاده از دستور passwd عبارت passwd که مربوط که رمز عبور هست را برای کاربر وارد شده (کاربر ما  root است) تغییر دهید.

passwd

پس از وارد کردن دستور بالا از شما خواسته می‌شود که رمز عبور جدید سرور خود را وارد کنید. سپس درخواست می‌شود تا دوباره آن را تکرار کنید.
سپس سیستم تائید تغییر پسورد سرور را به شما اعلام می‌کند.

مرحله سوم : تغییر پسورد اوبونتو انجام شد

از دسترسی کاربر root خارج شوید. از ترمینال نیز خارج شوید.

Exit
یا
logout

از این به بعد برای هربار ورود به سرور یا انجام هرگونه عملیات محدود شده، رمز عبور جدید از شما درخواست می‌شود. پس آن را به دقت به خاطر بسپارید.

راه جایگزین تغییر رمز عبور سرور

یک راه ساده به عنوان جایگزین مراحل بالا نیز وجود دارد. با اینکه این راه در همه‌ی نسخه‌ها جوابگو نیست اما سادگی و راحتی آن به امتحانش می‌ارزد. با این دستور می‌توانید به عنوان کاربر root وارد شوید و رمز عبور root را تغییر دهید:

sudo passwd root

با وارد کردن دستور فوق از شما درخواست می‌شود که رمز عبور جدید را وارد کنید. سپس باید مجددا پسورد جدید سرور را وارد نمایید.

رمز عبور سرور با موفقیت به روزرسانی شد.

در صورت بروز هرگونه مشکل، سوال و یا نیاز به کمک می‌توانید با تیم پشتیبانی آنلاین سرور ارتباط برقرار کنید.

ارسال نظر

16 − 10 =