دسته بندی:

کولوکیشن Co-location

کولوکیشن Co-location چیست؟

عبارت کولوکیشن Co-location در لغت به معنای هم-مکانی و مکان مشترک است یا فضایی که در آن افراد یک سازمان یا اجزای یک سیستم در کنار هم قرار داده می‌شوند. اما در اصلاحات شبکه، به معنای سرویس اجاره‌ی فضای مناسب یعنی اختصاص بخشی از فضای دیتاسنتر، برای نگهداری سرور شخصی شما می‌باشد.

در سرویس کلوکیشن یا همان نگهداری سرور، دیتاسنتر سرویس دهنده، فضای مناسب برای استقرار و نگهداری سرور، امکانات جانبی سرورها، امکانات سخت افزاری، تجهیزات، فضا، پهنای باند و.. را به مشتریان اجاره می‌دهد. خود شما یک سرور خریداری می‌کنید و آن را به یک دیتاسنتر می‌سپارید تا در شرایط مناسب از آن نگهداری کند.

شما می‌توانید به تعداد مورد نیاز سرور خریداری کنید و به اندازه‌ی مورد نیاز امکانات سخت افزاری آن را تهیه نمایید. سپس به اندازه‌ی مورد نیاز خود از دیتاسنتر، فضای نگهداری( رک و یونیت و…) و امکانات سرور( آی پی و پهنای باند و..) اجاره کنید. یعنی شما بعد از خرید سرور، هزینه‌ی فضای نگهداری آن، برق، اینترنت، خدمات ماهیانه سرور و.. را به دیتاسنتر پرداخت خواهید کرد.

دیتاسنتر در سرویس کولوکیشن ، تجهیزات شما( سرور، روتر، کابل و هرچیزی که خودتان تهیه نموده اید) را در فضای نگهداری سرورها استقرار می‌دهد. خدمات سرور( پهنای باند و ترافیک و..) در اختیار شما قرار می‌دهد. مرکز داده امکاناتی مانند نیروی برق، سیستم خنک کننده، سیستم کنترل رطوبت، سیستم‌های امنیتی و.. و تجهیزات شبکه‌ای مناسب برای نگهداری سرور شما فراهم می‌کند. در اصل شما فقط کافیست سرور خود را تهیه نمایید و به دیتاسنتر بسپارید.

چرا کولوکیشن ؟

شرایط نگهداری یک سرور آنقدر حساس و نیازمند دانش تخصصی و هزینه‌های بالای نگهداری است که نگهداری یک سرور برای دارنده‌ی آن، از نظر هزینه‌ی تجهیزات، امکانات نگهداری، متخصصین مورد نیاز، زمان و دغدغه، حقیقتا به صرفه نخواهد بود.

کولوکیشن بهترین گزینه‌ی افراد یا سازمان‌هایی است که اقدام به خرید یک سرور نموده‌اند. اما فضای کافی، امکانات مورد نیاز، زمان، نیروی متخصص و.. برای نگهداری آن ندارند. در این سرویس، فضا و امکانات نگهداری و محافظت از تجهیزات شما فراهم می‌شود و بدون هزینه‌های بالا و زمان و.. این دغدغه‌‌تان را پاسخ می‌گوید.

شما مالک سرور خود هستید. اما بابت نگهداری آن هزینه پرداخت می‌کنید. علاوه بر هزینه‌ی غیر قابل قیاس نگهداری شخصی در مقابل کلوکیشن، در نگهداری شخصی قطعا امنیت و شرایطی که شما برای نگهداری سرورتان ایجاد می‌کنید ضعیف تر است و احتمال آسیب به تجهیزات شما بالاتر می‌رود. در نتیجه بیشتر متحمل هزینه‌های خرابی و از کارافتادگی قطعات خواهید شد.

شما سخت افزار و نرم افزارهای  دلخواه خود را به کار می‌برید و تنها شما به سرورتان دسترسی دارید. سرور شما در فضایی امن، پایدار، استاندارد، بدون قطعی برق، شبکه‌ای قدرتمند و سریع قرار دارد. با پهنای باند وسیع اختصاصی و مناسب، دسترسی آسان و امنیت فیزیکی و اطلاعاتی، سرورتان برای شما بهینه می‌گردد.

پس اگر اجاره‌ی یک سرور اختصاصی با سخت افزار مشخص و محدود پاسخگوی نیاز سخت افزاری یا امنیت شما نیست. نیازمند تهیه‌ی یک سرور شخصی با کانفیگ دلخواه هستید. اکنون اگر تمایل یا توان نگهداری سرورتان را ندارید کولوکیشن بهترین انتخاب شماست.

برتری‌های کلوکیشن در دیتاسنتر بر نگهداری شخصی سرور

  1. رک: محفظه ای است فلزی برای نگهداری و محافظت از سرور، سوئیچ، کابل و تجهیزات شما که در دیتاسنترها به خوبی چیدمان و جایگذاری شده اند.
  2. Ups: سیستم پیشتبانی برق سرور است که در صورت قطعی برق یا افت ولتاژ در کنار برق اضطراری به عنوان منبع تغذیه‌ی برق سرور عمل می‌کند تا سرور همیشه روشن بماند.
  3. پهنای باند: قطعا پهنای باندی که یک دیتاسنتر در اختیار دارد و می‌تواند به شما ارائه کند وسیع‌تر و اختصاصی‌تر است.
  4. اتصال قوی به اینترنت و پورت شبکه‌ی پر سرعت: اتصال قوی و دائمی از لازمه‌های یک سرور است که دیتاسنترها با پورت‌های شبکه‌ی پرسرعت و قوی که دارند این نیاز را برطرف می‌کنند.
  5. ذخیره سازی قوی: دیتاسنترها بخاطر مشتریان بزرگی که دارند قطعا نیازمند سیستم‌های ذخیره سازی اطلاعات بسیار قدرتمند و مطمئن هستند.
  6. سیستم کنترل و مانیتورینگ: یک پنل مانیتورینگ برای کنترل سلامت و مدیریت و ارتقا تجهیزات و نرم‌افزارهای‌تان در اختیار شما قرار می‌گیرد.
  7. سیستم خنک کننده، کنترل دما، کنترل رطوبت، کنترل و تخلیه‌ی گرد و غبار، سنسور نشت آب، کنترل و اطفا حریق، سیستم اخطار و هشدار و.. جهت سلامت فیزیکی سرورها تعبیه شده است.
  8. امنیت و حفاظت فیزیکی( دوربین مدار بسته، نظارت ویدیویی، حفاظت دسترسی) و نظارت دائمی متخصصین بر روی این عملکردها دائما فراهم است.

در مجموع حتی اگر شما تمهیدات بسیار و اقدامات پیشگیرانه و امنیتی زیاد انجام داده باشید هنوز با توجه به ریسک‌ها و اتفاقات غیرمنتظره، دیتاسنترها در آمادگی و امکانات بیشتری قرار دارند. پس قطعا با استفاده از کولوکیشن، شما امنیت بهتری برای تجهیزات و داده‌های خود برقرار کرده اید.

خلاصه امکانات دیتاسنتر در سرویس کولوکیشن

  • امکان ارتقای سخت افزرای به میزان دلخواه
  • عدم دسترسی دیتاسنتر به کنترل یا محتویات سرور
  • هزینه‌های کمتر نسبت به نگهداری شخصی
  • امنیت بسیار بالاتر از نگهداری شخصی
  • پایداری بالاتر و تداوم کسب و کار
  • خدمات سرور قوی‌تر
  • کنترل سلامت و وضعیت با سیستم مانیتورینگ دیتاسنتر
  • بهره‌مندی از فایروال‌های اشتراکی دیتاسنتر
  • روشن بودن دائمی سرور
  • اتصال دائمی سرور
  • امنیت فیزیکی بالا
  • سیستم Rescue برای اتصال اضطراری از طریق شبکه
  • دریافت کمک از تیم پشتیبانی دیتاسنتر
  • دریافت آی پی های متعدد از دیتاسنتر
  • امکان دسترسی به سرورتان با هماهنگی دیتاسنتر
  • سیستم‌های هوشنمد آتش سوزی و اطفا حریق
  • رعایت تمامی استانداردهای نگهداری سرور
  • امکان استفاده از خدمات دیگر دیتاسنتر نظیر نصب و کانفیگ سرور
  • امکان درخواست تعویض قطعه توسط متخصصین دیتاسنتر( با پرداخت هزینه‌ی قطعه)

برای مشاهده‌ی امکانات مخصوص سرویس کولوکیشن ارائه شده توسط آنلاین سرور می‌توانید به صفحه‌ی کلوکیشن آنلاین سرور مراجمعه نمایید.

تفاوت کولوکیشن سرور شخصی با خرید سرور اختصاصی

  1. در سرویس کلوکیشن در صورت از کار افتادگی قطعات یا بروز نقص در سخت افزار، خود شما مکلف به تهیه‌ی قطعه جهت تعویض خواهید بود. اما در اجاره‌ی سرور اختصاصی شرکت سرویس دهنده موظف به رفع نقص، تعویض و یا تعمیر سخت افزار مورد نظر می‌باشد.
  2. سرور اختصاصی نیازی به تخصص و هزینه برای راه‌اندازی اولیه سرور ندارد. اما در خرید سرور، نگهداری و راه اندازی آن به عهده‌ی خود شماست. شما یا نیاز به متخصص دارید یا هزینه‌ی این کار را به دیتاسنتر می‌پردازید.
  3. در خرید سرور شخصی شما توان انتخاب سخت افزار و برند و.. دلخواه خود را دارید. اما در خرید سرور اختصاصی محکوم به خرید سرورهای ارائه شده توسط دیتاسنتر با سخت افزار و برند از پیش معین شده هستید.
  4. در سرور شخصی تمام نیازهای نرم‌افزاری توسط خود مالک سرور انجام می‌گیرد و شما تنها کسی هستید که به محتویات سرور دسترسی دارید. اما در خرید سرور اختصاصی شرکت سرویس دهنده ممکن است بنا به شرایطی به محتویات نرم افزاری شما دسترسی داشته باشد.
  5. در کولوکیشن هرگونه ارتقای سخت افزاری سرور برای شما به راحتی ممکن است. برعکس سرور اختصاصی که محدودیت شما را سرویس دهنده مشخص می‌کند. فقط کافیست هماهنگی‌های لازم را جهت ارتقای سیستم، با دیتاسنتر کلوکیشن خود انجام دهید.
  6. هزینه‌ی اجاره‌ی سرور اختصاصی به مراتب پایین‌تر است. شما یک سرور راه اندازی شده با هزینه‌ی اولیه‌ی پایین‌تر و بدون هزینه‌های نگهداری و تعمیر در اختیار خواهید داشت. اما در کولوکیشن هزینه‌ی شما بیشتر است.

در کل می‌توان مقایسه‌ی خرید سرور و اجاره‌ی سرور اختصاصی را به خرید خانه و اجاره‌ی خانه تشبیه کرد. یک خرید خام پر هزینه اما تماما دلخواه و اختصاصی که سرمایه گذاری هم هست انتخاب شماست! یا اجاره‌ی یک خانه با هزینه‌ی کمتر اما با محدودیت‌های مستاجر بودن؟

چه سروری برای کلوکیشن مناسب تر است؟

اگر اکنون تصمیم به خرید یک سرور و کولوکیشن آن گرفته اید بهتر است خلاصه ای درباره‌ی خرید سرور برای شما بیان کنیم تا این مسیر پر پیچ و خم را بدون همراه پیش نروید.

انواع سرور بر اساس ظاهر و فیزیک

سرورهای Rackmount : سرورهایی با سایز متوسط که توان ارتقا و مدیریت پذیری بالایی دارند. اسمشان گویاست که باید داخل رک قرار بگیرند و چینش آن‌ها در تعداد زیاد به راحتی و بهینه انجام می‌گیرد. سرورهای رک مونت بیشترین استفاده را در دیتاسنتر‌ها دارند. تمامای قطعات سرور در این نوع، دسترسی خوبی دارند.

سرورهای Tower : برای استفاده نیازی به رک ندارند اما اگر بنا به قرار گیری‌شان در رک باشد فضای بیشتری اشغال می‌کنند. این نوع سرورها بیشتر مناسب نگهداری شخصی در شرکت یا خانه هستند.

سرورهای Blade : حجم کمتر و کابل کشی کمتر از مزیت‌های این سرورهاست. قابلیت ارتقای خوب و ساختار مناسب، باعث محبوبیت این سرورها شده است. اما هزینه‌ی بیشتر و فراگیر نبودن امکانات نگهداری این سرورها از معایب این نوع است.

در مجموع می‌توان نتیجه گرفت برای یک کاربر، مخصوصا کاربر ایرانی( که قرار است سرور آن در دیتاسنترهای ایران کولوکیشن شود) بهترین گزینه همان سرورهای رک مونت هستند.

انواع سرور از نظر تعداد یونیت اشغالی

ارتفاع هر رک را با وحد یونیت Unit اندازه گیری می‌کنیم. هر یونیت تقریبا ۱٫۷۵ inch است. متداول‌ترین نوع رک‌های مورد استفاده در دیتاسنترها، رک‌هایی هستند که اندازه‌ی آنها ۴۲ یونیت است. سرورها را بنابر تعداد یونیتی که اشغال می‌کنند ۱ ، ۲ ، ۳ یا ۴ یونیت می‌نامند.

سرورهای یک یونیت : با حجم کم و اندازه‌ی کوچک به اندازه‌ی یک یونیت از رک را اشغال می‌کنند.

سرورهای دو یونیت : بعد از سرورهای یک یونیت معمول ترین نوع مورد استفاده‌ی سرورها هستند.

سرورهای سه یونیت : تولید این نوع سرورها به علت عدم استقبال کاربران تقریبا متوقف شده است.

سرورهای چهار یونیت : سرورهای بسیار پر قدرت و خاص در این حجم و ابعاد ساخته می‌شوند.

با توجه به استقبال کاربران و کاربرد دیتاسنترها بخاطر استفاده‌ی حداکثری از حداقل فضا و قدرت و کارایی بالا سرورهای رکمونت یک یونیت پر طرفدارتر از بقیه‌ی سرورها هستند. دیتاسنترها نیز سرورهای تک یونیت را بعلت اشغال فضای کمتر برای کولوکیشن ترجیح می‌دهند.

سرور رک مونت یک یونیت

حالا که تصمیم به خرید و کولوکیشن سرور شخصی گرفته اید؛ بهترین گزینه مخصوصا برای اولین خرید شما سرورهای رک مونت تک یونیت هستند. این سرورها مخصوصا برای تجارت‌های کوچک و متوسط که نیازمند خرید سرور شخصی می‌باشند؛ بسیار مناسب هستند. شروع کار با هزینه‌ی کمتر و توان نرم افزاری و سخت افزاری بالا، علاوه بر قابلیت ارتقای سخت افزار در هنگام نیاز از دلایل توجه به این سرورهاست.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سرورهای رک مونت تک یونیت می‌توانید به صفحه‌ی چرا سرور ۱ یونیت سایت طراحان شبکه آرکا مراجعه نمایید. شرکت طراحان شبکه آرکا با سال‌ها تجربه‌ی درخشان در حوزه‌ی IT و مخصوصا سخت افزار، بهترین خدمات، پشتیبانی و مشاوره را برای خرید سرور به شما می‌دهد.

این شرکت با فعالیت تخصصی در زمینه‌ی مشاوره، ارائه‌ی سرور و سوپر سرور و سخت افزارهای دیگر از برندهای معتبر و معروف دنیا، سالهاست از برترین شرکت‌های ایران در حوزه‌ی سخت افزار، مخصوصا گارانتی سخت افزاری می‌باشد.

ارسال نظر

8 − 5 =