دسته بندی:

شرایط ثبت دامنه .gov.ir

ثبت دامنه .gov.ir یا بعبارتی خرید دامین ir مرتبه سوم gov برای همه کاربران آزاد نیست و ملزم به رعایت قوانین، شرایط و ارائه مدارک خاصی است. در این مطلب به معرفی این پسوند و مدارک و شرایط ثبت آن می‌پردازیم.

پسوند gov مخفف government به معنای دولت و حکومت و همچنین پسوند ir مخفف iran است. در نتیجه خرید دامین .gov.ir مختص وزاتخانه‌ها، نهاد رهبری، مجلس خبرگان، مجلس تشخیص مصلحت، سازمان‌ها، نهاد و زیر مجموعه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران، فرمانداری‌ها و.. است.

از آنجایی که ایرنیک تنها رجیسترار رسمی دامنه ملی ایران است؛ شما برای خرید این دامین ملی نیز ملزم به رعایت قوانین نیک و جمهوری اسلامی و داشتن یک شناسه حقوقی( وازرتخانه، سازمان یا شرکت دولتی) هستید.

تمام قوانین ثبت دامنه ir نیز برای این دامین صادق است. برای مثال نام دامین شما باید شامل کاراکتر لاتین، عدد یا خط تیره باشد و مطابق قوانین جمهوری اسلامی و نیک باشد. اما قوانین مختص .gov.ir را در ادامه برای شما بیان خواهیم کرد.

قوانین و مدارک مورد نیاز ثبت دامنه .gov.ir

برای ثبت دامنه ir مرتبه سوم gov باید مدارک خود را از طریق سایت ایرنیک – ارسال مدارک – مدارک مربوط به دامنه – تکمیل فرم و پیوست کردن مدارک به فایل مربوطه یا با استفاده از شماره فکس ۲۲۲۹۵۷۰۰ به نیک ارائه دهید.

  1. ارائه درخواست کتبی روی سربرگ موسسه متقاضی با امضای بالاترین مقام مسئول نهاد دولتی مربوطه
  2. ارائه شناسه ملی اشخاص حقوقی مسئول نهاد مربوطه
  3. کد پستی آخرین اقامتگاه رسمی و قانونی
  4. ارائه اساسنامه یا قانون تاسیس نهاد متقاضی

در موارد خاص ممکن است مدارک دیگری بسته به صلاحدید از سوی ایرنیک درخواست شود اما به طور معمول ارائه مدارک فوق برای کفایت می‌کند.

قوانین نام دامین برای خرید دامین ir مرتبه سوم gov

  • نام دامین باید مطابق عینی نامی که در قانون تاسیس یا اساس نامه آن آمده است به صورت لاتین ذکر شود.
  • در صورتی نام نهاد مربوطه از نام‌های خاص نباشد می‌توان عبارات کلی مانند وزارتخانه، سازمان و.. را از نام حذف کرد.
  • می‌توان مخفف صحیح و دقیق نام لاتین نهاد را ذکر کرد. برای مثال وزارت امور خارجه Ministry of Foreign Affairs را می‌توان به صورت mfa.gov.ir نوشت.
  • نام این دامین می‌تواند دو کاراکتر نیز باشد اما نهایتا همان ۶۳ کاراکتر است.
  • می‌تواند شامل یک بخش کامل و مخفف صحیح بخش دیگر باشد.
  • امکان مخفی نمودن who is وجود ندارد.
  • امکان تغییر مالکیت دامین یا تغییر مشخصات مالک دامین نیز وجود ندارد.
  • امکان تغییر مشخصات شناسه نیک نهاد دولتی وجود ندارد.

نکته : پس از ثبت درخواست ثبت دامنه ir مرتبه سوم gov به مدت ۱۰ روز مهلت دارید تا مدارک مورد نظر را برای نیک ارسال نمایید. تائید مدارک شما معمولا ۱-۵ روز زمان می‌برد. پس از تائید نیک ثبت دامنه .gov.ir برای شما انجام می‌شود و شما می‌توانید به مدت یک تا پنج سال از تاریخ جاری، اعتبار آن را تمدید نمایید.

ارسال نظر

یک + 15 =