دسته بندی:

ثبت دامنه IR و قوانین خرید دامین ملی

به صورت کلی به پسوند Domainهایی که مختص کشور یا اقلیم خاصی هستند؛ پسوند ملی یا کشوری گفته می‌شود. اما در ایران، “خرید دامنه ملی” صرفا به خرید پسوندهای متعلق به کشور جمهوری اسلامی ایران (مثلا ثبت دامنه ir ) تعلق می‌گیرد. این دامنه‌ها شامل نقطه آی‌آر( .ir) و نقطه ایران( .ایران) و همچنین پسوندهای دو بخشی .co.ir و .org.ir و.. می‌باشند.

برای ثبت دامنه ir ، دامنه‌ی مد نظرتان را جستجو کنید…

برای مثال www.onlineserver.ir  یک Domain ملی است. از آنجایی که پرکاربردترین دامین ملی .IR است و بیشترین تقاضا برای ثبت دامنه IR صورت می‌گیرد. اکنون به معرفی این Domain، مزایا و معایب استفاده از آن، آموزش شرایط، قوانین و ضوابط ثبت یک دامین ملی خواهیم پرداخت.

معرفی دامین IR و  نماینده‌ی ثبت کننده‌ی Domain ملی( رجیسترار ثبت دامنه ir )

خب واضح است که IR مخفف IRAN است و کشور ما برای در اختیار گرفتن این پسوند نسبت به ایرلند و عراق توان بیشتری داشته است. مجوز ثبت کردن دامنه‌های ملی هم مانند تمام Domainهای دنیا باید از شرکت ICANN آمریکا گرفته شود.

این شرکت نمایندگی ثبت دامنه ir و.. ایران را فقط به پژوهشگاه بنیادی فیزیک نظری کشور یا همان سایت ایرنیک اعطا کرده است. البته که شما می‌توانید انواع دامین ملی را از نمایندگان ایرنیک ( حتی با قیمت پایین‌تر) خریداری نمایید. اما توجه داشته باشید که سایت ثبت کننده حتما باید نماینده‌ی ایرنیک باشد.

دامین IR از دسته Domainهای CCTLD یا دامین‌های مرتبه اول کشوری به حساب می‌آید. در حال حاضر برای ثبت دامنه ir ارائه مدارک تعیین و تشخیص هویت الزامی است. اشخاص حقیقی عادی با ارائه‌ی آدرس، کد ملی، کد پستی و.. و اشخاص حقوقی یا سازمان‌ها با ارائه‌ی شناسه ثبت موسسه، آدرس و.. می‌توانند اقدام به خرید Domain ملی ایران کنند.

ظرفیت تمدید اعتبار دامین IR نهایتا پنج سال است. ثبت یا تمدید شما می‌تواند بین یک تا پنچ سال باشد اما شما می‌توانید نهایتا از تاریخ جاری به مدت پنج سال دامنه‌تان را تمدید اعتبار نمایید.

در ضمن برای ثبت هرگونه Domain ملی باید شناسه‌ی نیک داشته باشید. شما یک بار در سایت ایرنیک ثبت نام می‌کنید و پس از احراز هویت و ذخیره سازی اطلاعات شما در ایرنیک، شناسه‌ای در اختیارتان قرار می‌گیرد که شما از آن پس توان ثبت کردن دامنه‌های مد نظرتان با آن هویت را خواهید داشت.

شرایط و قوانین ثبت دامنه ir

پیش از اقدام به ثبت دامنه IR باید از حداقل شرایط عمومی خرید دامین ملی ایران آگاه باشید:

  • ۱- در نام دامین شما فقط مجاز به استفاده از حروف اصلی لاتین، اعداد و کاراکتر خط تیره( – ) هستید. همچنین خط تیره نمی‌تواند در ابتدا یا انتهای نام دامین قرار بگیرد.
  • ۲-شما مجاز به ثبت کردن نام Domain که صرفا شامل یک پسوند دامنه باشد( مثلا com.ir یا biz.ir و..) نخواهید بود.
  • ۳-طول نام دامین شما باید بین ۳ تا ۶۳ کاراکتر باشد.
  • ۴-ثبت دامنه با نام‌های شامل ایران، شهرهای ایران، اسامی استان‌ها و شهرستان‌ها و پیش شماره‌ی آنها مجاز نمی‌باشد. ثبت این نام‌ها صرفا در اختیار ارگان‌های ذیربط کشوری است.
  • ۵-اعطای امتیاز Domain به صاحب امتیاز آن نباید مغایر با قوانین جمهوری اسلامی باشد.
  • ۶-ثبت “نام دامین” مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران، مخالف با عفت عمومی یا نام‌هایی که تداعی کننده‌ی فعالیت‌های مغایر با قوانین کشور هستند، مجاز نمی‌باشد.
  • ۷-اقدام به ثبت کردن دامنه IR با نام دامین مذهبی، مفهوم‌های مذهبی خاص، نام مشاهیر، اماکن عمومی، نام‌های ملی خاص و.. نیازمند ارائه مجوز کتبی از وزارت فرهنگ و ارشاد است.
  • ۸-پس از خرید دامنه، شما تا ۶۰ روز امکان انتقال آن را به شخص یا سازمان دیگری نخواهید داشت.
  • ۹-اشخاص حقیقی فقط امکان ثبت دامنه ir و id.ir را دارند.
  • ۱۰-گاهی برای ثبت این Domainها ممکن است ایرنیک از شما تقاضای ارسال تعهدنامه یا مدارک خاصی داشته باشد.
  • ۱۱-کلمه‌های مانند خبر، دانشگاه، اینترنت، مدرسه، تلویزیون یا مخفف اینها ممکن است برای ثبت نیازمند ارائه‌ی مدارک باشند.

شرایط ثبت دامنه IR دو بخشی یا مرتبه سوم ملی

  • .org.ir : این پسوند مخصوص ارگان‌ها، موسسات غیر انتفاعی، انجمن‌ها و اینگونه سازمان‌هاست. ثبت آنها نیازمند یک شناسه‌ی ایرنیک شرکتی یا آموزشی است. نام دامنه‌ی آنها باید مطابق با نام ثبت شده‌ی ارگان یا مخفف آن باشد و مدارکی چون روزنامه رسمی، مجوز ثبت شرکت یا درخواست رسمی شرکت جهت ثبت نام دامین مذکور ممکن است لازم شود.
  • .ac.ir  و .sch.ir: این پسوند مختص موسسات آموزشی و پژوهشی دارای مجوز وزارت علوم، آموزش و پرورش، بهداشت و.. است. نیازمند شناسه‌ی ایرنیک آموزشی است و ممکن است نیازمند کپی مجوز یا درخواست رسمی موسسه باشد.
  • .co.ir : مختص شرکت‌های ثبت شده و دارای شناسه‌ی ایرنیک شرکتی یا دولتی است. نام دامنه مد نظر باید با نام ثبتی شرکت یا مخفف آن، مطابقت کند. برای ثبت دامنه ir شرکتی، کپی آخرین روزنامه رسمی شرکت ممکن است از شما درخواست شود.
  • .net.ir : مختص شرکت‌های دارای مجوز خدمات شبکه و اینترنت با ایرنیک شرکتی است. مطابقت نام شرکت با نام درخواستی و کپی مجوز فعالیت شرکت از شرایط ثبت آن است.
  • .gov.ir : این پسوند به سازمان‌ها و وزارتخانه‌های کشوری اختصاص دارد. مطابقت نام درخواستی با نام رسمی سازمان یا مخفف آن و ارائه‌ی درخواست رسمی سازمان و.. از شرایط ثبت این پسوند است.
دامین ملی مرتبه سوم حقیقی
  • .id.ir : این پسوند ارائه شده برای اشخاص حقیقی است. شما در هنگام ثبت نام در سامانه ایرنیک تنها با انتخاب شناسه حقیقی و ارائه تصویر مدارک شناسایی خودتان می‌توانید اقدام به ثبت آن کنید. تفاوت چندانی با ثبت دامنه ir تک بخشی ندارد.

تمامی Domainهای مرتبه سوم نیز شامل تمام ضوابطی که قبلا ذکر شده، می‌باشند. اما نام دامنه‌های دارای پسوند مرتبه سوم ملی( مانند .co.ir و..) می‌توانند بین ۲ تا ۶۳ کاراکتر باشند.

فواید ثبت دامنه ir

  • بزرگ‌ترین مزیت و مشهودترین آنها، تفاوت قیمت شدید پسوندهای ملی با پسوندهای بین المللی است. هزینه‌ی دامنه IR برای شما بسیار ارزان‌تر تمام خواهد شد.
  • استفاده از پسوند ملی دست شما را در انتخاب باز تر خواهد کرد. احتمال آزاد بودن نام دامین مد نظر شما با پسوند ملی نسبت به پسوندهای معروف بین المللی بیشتر است.
  • همانطور که می‌دانید ایرنیک سخت گیری‌های خود را در ثبت دامنه ir دارد. این سخت گیری‌ها که شامل اطلاعات حقیقی و حقوقی و سنجش صحت اطلاعات می‌شود و همچنین وقوع این رجیسترار در ایران، قطعا اطمینان خاطر و اعتماد بیشتری به کاربران ارزانی می‌دارد.

نقاط ضعف خرید دامین ir

  • تغییر دادن مالکیت دامنه در سیستم ایرنیک دارای هزینه‌ی ترنسفر نیز می‌باشد درصورتی که اکثر رجیسترارهای بین المللی این کار را بدون هزینه انجام می‌دهند.
  • به علت تحریم‌ها، برخی از سرویس‌های سایت‌های جستجوگر یا تحلیلگر، مانند سرویس‌های تبلیغاتی گوگل، برای سایت‌های دارای پسوند ملی ایران مسدود می‌باشند. ( البته راه‌های دور زدن این محدودیت‌ها همیشه با اندکی هزینه پیدا می‌شوند)
  • فراهم کردن مدارک مورد نیاز، بررسی صحت و کفایت مدارک ارسالی، رفع ایرادات و.. موجب اندکی تاخیر در تائید سامانه نیک می‌گردد. از این جهت ثبت دامنه ir معمولا زمان‌بر تر از دامین بیت المللی است.
  • تا زمانی که مدارک مورد نیاز را ارسال نکنید و ثبت نامتان کامل نشود Domain مد نظرتان برای شما رزرو نمی‌شود در صورتی که ممکن است تهیه‌ی برخی مدارک مورد نظر اندکی زمان ببرد. پس از بررسی و تائید مدارک، Domain برای شما ثبت خواهد شد.

نکاتی در مورد خرید دامنه ir

  1. با توجه به پسوند مورد نظر شما ممکن است شرایط ثبت دامنه IR یا نام دامین مد نظرتان، متفاوت باشد، پس حتما تمامی قوانین و شرایط را بررسی نمایید. برای یافتن اطلاعات بیشتر از قوانین، مقررات و شرایط ثبت کردن دامنه‌های ملی مختلف می‌توانید به سایت ایرنیک مراجعه نمایید.
  2. برای هر شناسه‌ی ایرنیک، یک بار ارسال مدارک جهت احراز هویت کافی است. از آن پس تمام Domainهای متناسب با شرایط آن شناسه، با ارائه‌ی همان شناسه‌ی قبلی قابل ثبت می‌باشند.
  3. حتما در وارد کردن پسوند و پیشوند نام و نام خانوادگی، آدرس، کد ملی و کد پستی خود بسیار دقت نمایید.
  4. هنگام انتخاب شناسه‌ی ایرنیک، با توجه به توضیحاتی که برای شما ارائه کردیم دقت کافی را داشته باشید.
  5. ساخت شناسه‌ی ایرنیک رایگان بوده و هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد.
  6. رمز شناسه‌ی ایرنیک به صورت خودکار ساخته می‌شود و تا زمانی که رمز خود را به صورت دستی تغییر ندهید؛ امکان استفاده از خدمات ایرنیک به شما داده نمی‌شود.
  7. صاحب امتیاز و مالک دامنه خود شما هستید و شرکت‌های نمایندگی ایرنیک فقط رابط ثبت کننده‌ی Domain شما در سامانه نیک هستند.
  8. بررسی شرایط ثبت دامنه ir توسط ایرنیک معمولا بین ۱ تا ۴۸ ساعت زمان خواهد برد.

حالات دامین ملی

حالت آزاد : به معنای آزاد بودن Domain از مالکیت غیر است. وقتی دامنه ای آزاد است شما می‌توانید آن را به نام خود ثبت نمایید.

حالت فعال : به معنای در اختیار داشتن یک Domain توسط شما و داشتن اعتبار زمانی است. مادامی که Domain برای شما فعال است فقط شما مالک آن هستید. ثبت دامنه ir و تمدید آن دارای محدودیت پنج ساله است. یعنی شما می‌توانید هر زمان تا پنج سال از تاریخ جاری اعتبار دامنه‌تان را به نام خودتان تمدید نمایید.

حالت منقضی : این وضعیت پس از پایان دوره‌ی فعال، پایان یافتن اعتبار زمانی و تمدید نشدن اعتبار دامنه ایجاد می‌شود. در این حالت دامین شما غیرفعال است اما شامل مهلتی ۳۰ روزه است که شما می‌توانید Domain را مجددا راحت فعال کنید.

حالت قفل : پس از دوره‌ی منقضی، دامین شما وارد دوره‌ای ۳۰ روزه می‌شود که می‌توانید باز هم Domain خود را تمدید کنید. اما این بار باید جریمه‌ی این دیرکرد را پرداخت نمایید. اگر در این مهلت نیز دامین خود را تمدید نکنید دیگر دامنه‌ی شما به حالت آزاد درمی‌آید و در دسترس همگان برای ثبت قرار می‌گیرد.

حالت حذف : در این دوره ۵ روزه حتی مالک دامنه نیز نمی تواند دامنه را تمدید کند و پس از اتمام این دوره دامنه برای ثبت مجدد توسط همگان آزاد خواهد شد و به حالت آزاد درخواهد آمد.

چرا دامین ملی را از طریق آنلاین سرور ثبت کنیم؟

  • ثبت دامنه ir توسط نمایندگان ایرنیک معمولا هزینه‌ی کمتری دارد. اما آنلاین سرور در حال حاضر دامین ملی را با پایین‌ترین قیمت یعنی ۳۹۵۰ تومان برای شما به ثبت می‌رساند.
  • پشتیبانی نمایندگان بشدت بهتر از پشتیبانی خود ایرنیک است. این را می‌توانید از شرایط پشتیبانی نوشته شده در ایرنیک متوجه شوید. در آنلاین سرور ما قدم به قدم در خرید دامنه ملی همراه شما هستیم و پس از آن نیز برای اتصال Domain خود به سرویس مدنظرتان و موارد دیگر شما را یاری خواهیم کرد.
  • حتی برای ساختن شناسه نیک نیازی به رفتن به سایت نیک نخواهید داشت. در سایت آنلاین سرور این امکان برای شما فراهم شده است.
  • همچنین امکان مدیریت child host، Domain Name Server ، Park Domain  و رکورد DNS از طریق ناحیه کاربری و پنل مدیریتی از دیگر خدمات آنلاین سرور می باشد که در اختیار کاربران قرار می گیرد.
  • امکان تغییر name server های دامین و ثبت name server های اختصاصی دامین با IP های مورد نظر توسط مالک Domain فراهم شده است.
  •  دسترسی قفل کردن Domain برای امنیت بیشتر و ارائه کنترل پنل مدیریتی اختصاصی Domain مبتنی بر وب نیز، از دیگر مزایای ثبت دامنه ir در آنلاین سرور است.

ارسال نظر

نوزده − 10 =