دسته بندی:

شرایط ثبت دامنه .ac.ir

در این مطلب به معرفی پسوند .ac.ir ، مدارک لازم برای ثبت دامنه .ac.ir و شرایط و قوانین خرید دامنه ir مرتبه سوم ac خواهیم پرداخت. پسوند ac مخفف Academic و ir مخفف Iran است. این پسوند مختص نهادهای آموزش عالی و دانشگاهی کشور است که زیر نظر وزارت علوم کشور جمهوری اسلامی ایران با مجوز و تائیدیه‌ی وزارت فعالیت می‌کنند.

خرید دامین .ac.ir برای دانشگاه‌ها، موسسات و مراکز آموزش و پژوهشی زیر نظر وزارت علوم، وزارت بهداشت یا حوزه‌های علمیه امکان پذیر است. همچنین از آنجایی که رجیسترار رسمی ایران شرکت ایرنیک است، خرید دامنه .ac.ir نیازمند شناسه نیک آموزشی و پژوهشی است و باید توسط ایرنیک تائید شود.

تمامی قوانین عمومی ثبت دامنه ir برای پسوند .ac.ir صادق است و باید رعایت شوند. مثلا نام دامین شما باید بین ۳-۶۳ کاراکتر لاتین، عدد و خط تیره باشد، آزاد باشد و مطابق قوانین جمهوری اسلامی و نیک باشد. این پسوند نیز مانند تمام دامین‌های ملی ظرفیت ۱ تا ۵ سال تمدید اعتبار از تاریخ جاری را دارد. خرید این دامین برای اشخاص حقیقی و زیرمجموعه‌های موسسات آموزشی دارای دامنه با پسوند .ac.ir ممکن نیست.

برای مثال دامین‌های pnu.ac.ir برای دانشگاه پیام نور، atu.ac.ir برای دانشگاه علامه طباطبایی و iau.ac.ir برای دانشگاه آزاد اسلامی به ثبت رسیده‌اند. زیرمجموعه‌های این موسسات آموزش عالی نیز از همین پسوند می‌توانند استفاده کنند و اجازه ثبت مستقل دامین با پسوند .ac.ir ندارند. زیرمجموعه‌ها می‌توانند از زیر دامنه ( sub domain ) دانشگاه خود استفاده نمایند.

مدارک و شرایط مورد نیاز ثبت دامنه ir مرتبه سوم ac

ثبت دامنه .ac.ir ملزم به ارائه مدارک و رعایت شرایط مخصوصی می‌باشد. شما می‌توانید مدارک مورد نیاز را از طریق سایت ایرنیک و مراجعه به قسمت “مدارک-مدارک مربوط به امور دامنه- تکمیل فرم و ارسال مدارک” و پیوست کردن مدارک در فایل دانلود شده، به کارشناسان نیک تحویل دهید. همچنین می‌توانید مدارک را از طریق شماره ۲۲۲۹۵۷۰۰ به ایرنیک فکس کنید.

نام دامین قبل از پسوند ac باید مطابق نام رسمی ثبت شده در مجوز صدور مدرک عالی آموزشی ارسالی یا مخفف دقیق آن باشد. همچنین مخفف انتخاب شده باید مشخص کننده‌ی نام موسسه به صورت خاص باشد و دارای کلمات عام یا مشابه نام دیگر موسسات نباشد. همچنین نام دامنه می‌تواند شامل بخشی از نام موسسه به صورت کامل و مخفف بخش‌های دیگر شود.

در صورت ذکر نام استان یا شهر در دانشگاه مربوطه، هنگام ثبت دامنه نام استان یا شهر باید به صورت کامل آورده شده یا سه حرف اصلی آن در نام دامنه قید شوند.

مدارک مورد نیاز خرید دامین .ac.ir

  1. تصویر مجوز وزارت علوم برای هر دانشگاه، دانشکده با آموزشکده
  2. درخواست رسمی موسسه روی سربرگ موسسه با مهر و امضای مدیر مرکز
  3. تصویر تائیدیه انتقال دانشگاه فنی حرفه‌ای متقاضی به وزارت علوم(مختص موسسات فنی حرفه‌ای)
  4. تصویر مجوز قطعی یا دائم از مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای گسترش وزارت علوم، شورای گسترش وزارت بهداشت و آموزش پزشکی یا شورای سرپرستی حوزه‌های علمیه در صورت وابسته بودن متقاضی به هریک از این موسسات
  5. تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس دانشگاه، موسسه یا مرکز آموزشی دارای شناسه ملی اشخاص حقوقی ثبت شده در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری
  6. کد پستی و نشانی دقیق آخرین آدرس قانونی موسسه‌ی متقاضی
  7. داشتن شناسه کاربری به نام خود موسسه و صاحب امتیاز

نکات ثبت دامنه .ac.ir

  • مشخصات مالکیت و who is خرید دامین .ac.ir قابل تغییر نمی‌باشند. همچنین امکان تغییر مالکیت برای دامنه‌های مرتبه سوم مقدور نیست.
  • امکان تغییر نام و مشخصات شخصی صاحب امتیاز در شناسه نیک آنها وجود ندارد. امکان نغییر آدرس و مشخصات مشخصات عمومی مهیاست.
  • برای ایجاد مخفف دقیق حروف “چ” ، “ش” ، “ق” و “خ” را به ترتیب به صورت “gh” ، “sh” ، “ch” و “x یا kh” بنویسید.
  • بررسی و تائید مدارک برای خرید دامین .ac.ir معمولا بین ۱ تا ۵ روز زمان می‌برد.
  • در صورت نیاز به اصلاح یا وجود مشکل در مدارک برای ثبت دامنه ir مرتبه سوم ac ایرنیک شما را از طریق ایمیل یا اکانت کاربری نیک آگاه خواهد کرد.

ارسال نظر

2 + 7 =