دسته بندی:

قوانین ثبت دامنه .id.ir

برای خرید دامین .id.ir یا همان ثبت دامنه ir مرتبه سوم id مدارک و شرایط خاصی باید فراهم شوند. علاوه بر تمامی قوانین عمومی که برای تمام دامین‌های ملی صادق است قوانین خاصی نیز وجود دارد که در این مطلب به آنها می‌پردازیم.

id مخفف عبارت identification به معنای شناسه‌ی شناسایی هویت است. البته این پسوند بیشتر مورد استفاده‌ی کاربران کشور اندونزی قرار گرفته است. پسوند ir هم مخفف iran است. قرار گرفتن این دو پسوند در کنار یکدیگر، آن را مختص کاربران حقیقی با هویت ایرانی کرده است.

از آنجایی که ثبت دامنه ir مختص کشور ایران است، باید توسط رجیسترار رسمی ثبت دامین ملی ایران یعنی ایرنیک تائید و ثبت شود. پس شما نیازمند یک شناسه حقیقی نیک هستید.

قوانین ثبت دامنه ir مرتبه سوم id

همانطور که می‌دانید تمام قوانین ایرنیک و جمهوری اسلامی ایران برای خرید این دامین ir نیز صادق است. اما به تفصیل به بیان مدارک و شرایط ثبت دامنه .id.ir خواهیم پرداخت.

مدارک مورد نیاز خرید دامین .id.ir

مدارک مورد نیاز برای خرید این دامین را باید از طریق سایت ایرنیک – قسمت ارسال مدارک – مدارک مربوط به امور دامنه – تکمیل فرم و ارسال مدارک – و پیوست کردن مدارک به فایل موجود به دست کارشناسان ایرنیک برسانید. مدارک را از طریق شماره فکس ۲۲۲۹۵۷۰۰ نیز می‌توانید به نیک ارسال نمایید.

  • تصویر کارت ملی یا گذرنامه معتبر یا شناسنامه با هویت ایرانی ( درصورتی که شماره ملی شما با شماره شناسنامه شما مطابقت دارد ارسال تصویر شناسنامه کفایت می‌کند.)
  • ارائه کد پستی

هر فرد با هویت ایرانی و کد ملی خود تنها می‌تواند یک بار اقدام به ثبت دامنه ir مرتبه سوم id نماید.

شرایط نام دامنه .id.ir

انتخاب نام دامین نیز علاوه بر قوانین عمومی دامنه دارای قوانین خاصی است.

  1. بین ۳ تا ۶۳ کاراکتر باشد.
  2. تنها شامل حروف لاتین، اعداد و خط تیره باشد.
  3. مطابق قوانین نیک و جمهوری اسلامی ایران باشد.
  4. مطابق عینی لاتین نام یا نام خانوادگی یا هردو به همانگونه که در مدرک شناسایی شماست نوشته شود.
  5. نام‌های خاص مانند ایران، اسامی استان و شهرستان و.. و همچنین نام مشاهیر و افراد خاص ممنوع است. در صورت تطابق باید از نام و نام خانوادگی خود به صورت کامل استفاده نمایید تا تمایز ایجاد شود.

مثال : برای عباس عبدلی نام دامین‌های abbasabdoli.id.ir , abbas-abdoli.id.ir , abbas93abdoli.id.ir ,  قابل قبول و نام‌های abbas.id.ir , abdoli.id.ir غیرقابل قبول هستند.

نکات مربوط به دامنه .id.ir

  • امکان مخفی نمودن who is دامنه وجود ندارد.
  • امکان تغییر مالکیت آن وجود ندارد.
  • امکان ویرایش مشخصات شخصی آن بدون ارائه مجدد مدارک و تائید ایرنیک وجود ندارد اما امکان تغییر مشخصات عمومی مانند آدرس و.. وجود دارد.
  • از زمان ثبت در خواست ثبت دامنه .id.ir شما به مدت ۱۰ روز مهلت دارید تا مدارک را برای نیک ارسال نمایید. پس از تائید مدارک و نام دامین شما، نهایتا ظرف پنج روز کاری دامین به نام شما ثبت خواهد شد.

ارسال نظر

چهارده + 17 =