دسته بندی:

مصرف زیاد منابع هاست یا سرور

شاید شما شما هم تا به حال با اخطار پشتیبان هاست خود درباره مصرف بیش از اندازه منابع مواجه شده باشید .ولی نمیدانید که مصرف بیش از حد چگونه صورت گرفته و مربوط به کدام بخش است ؟ در این مقاله در این باره توضیح مختصری خواهیم داد .

مصرف منابع ارتباط زیادی با پلاگین ها ، حجم قالب و … دارد .
ممکن است یک سایت با صد بازدید همان میزان مصرفی را داشته باشد که یک سایت با هزار بازدید دارد . بنابراین ملاک میزان استفاده از پردازنده (cpu) و حافظه موقت (ram) صرفا بازدید نیست و بازدید تنها یکی از گزینه های افزایش دهنده ی مصرف منابع سرور می باشد.
بسته به میزان قدرت سرور به هر وبسایت تا درصد خاصی از منابع سرور تعلق می گیرید هر گاه این میزان بیش از حد از پیش تعیین شده باشد به کاربر اخطار استفاده ی بیش از حد از منابع داده می شود که البته این مساله برای هاست ها و سرویس هایی که به صورت اشتراکی هستند (مانند هاست اشتراکی و سرور مجازی) به وجود می آید و سرور های اختصاصی چون تمامی منابع مختص صاحبان آن ها میباشد اخطاری مبنی بر مصرف بیش از حد منابع دریافت نمیکنند .

دلایل مصرف بیش از حد منابع سرور یا هاست

عواملی که مصرف منابع را افزایش می دهند عبارت اند از :

  • افزایش بازدید از سایت شما: هر یک از سرویس های میزبانی اعم از هاست اشتراکی، سرور مجازی و یا اختصاصی از تعداد محدودی بازدید در لحظه پشتیبانی میکنند و البته خود اینکه هاست شما چه تعداد بازدید را بتواند پاسخ دهد بستگی به پارامترهایی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.
  • حجم قالب سایت:اگر در وب سایت خود از تعداد زیادی فایل های گرافیکی استفاده میکنید باعث میشود که هنگام لود سایت آن فایل ها بارگذاری شوند و در نتیجه هم سرعت لود سایت کاهش میابد همچنین مصرف منابع سرور افزایش پیدا میکند.
  • استفاده از حد از پلاگین ها و امکانات جانبی: بعضی از پلاگین ها میتوانند باعث پردازش های سنگین بر روی سرور شوند و همین مساله مصرف پردانده و حافظه موقت را افزایش خواهد داد و اما گاهی نیز ممکن است از پلاگین های ساده و سبک استفاده کنید اما تعداد زیاد باعث پردازش های زیاد شود که باز هم این مساله به معنای مصرف بیش از حد منابع هاست می باشد.
  • حملات DOS: در این گونه حملات استفاده از منابع سرور تا حدی افزایش پیدا میکند که موجب قطع دسترسی به سایت شود و روشهای  متفاوتی دارد و شاید این مساله سبب اخطار پیشتیبان هاست به شما به دلیل افزایش بیش از حد منابع سرور باشد.

اگرچه در این مطلب به صورت خلاصه به مواردی در رابطه با افزایش مصرف منابع سرور اشاره شد اما متاسفانه چگونگی کاهش مصرف منابع را نمی توان در یک پست گنجاند و هر کدام از موارد ذکر شده با توجه به اینکه به مسائل بسیار زیادی ارتباط دارند می بایست کارهای لازم دقیقا پس از مشخص شدن منشاء افزایش مصرف ، مشخص شود اما مهمترین راهکاری که شاید ساده ترین راهکار نیز باشد ارتقا هاست یا سرور شما به سرویسی است که قدرت و امکانات چه سخت افزاری چه نرم افزاری بالاتری در اختیار شما قرار دهد و این مساله مستلزم صرف هزینه ی بیشتر خواهد بود. اما ما این مورد را تنها در زمانی پیشنهاد می کنیم که بازدید شما با وجود بهینه بودن قالب و استفاده نکردن از پلاگین های پرمصرف افزایش یافته باشد که در این صورت ارتقاء سرویس میزبانی شما بهترین و شاید تنها راه حل این مشکل است.