هارد SSD ، تفاوت سرور مجازی SSD با HDD

حتما هنگام خرید سرور مجازی یا اختصاصی برای شما سئوال شده است که درایو یا هارد SSD چیست و چه تفاوت‌هایی با هاردهای دیسک سخت HDD دارد؟ برتری ها و ضعف‌های آن در مقابل هاردهای قدیمی چیست؟ آیا پرداخت هزینه‌ی سرور مجازی SSD برای شما به صرفه است؟ و اینکه کدام آنها برای شما گزینه‌ی مناسب تری هستند!

اکنون برای دانستن پاسخ این سوالات و کمک به انتخاب بهتر شما هنگام خرید سرور با ما در این مقاله همراه باشید.

درایو یا هارد SSD چیست؟

Solid State Drive که به اختصار SSD نامیده می‌شود یک درایو ذخیره سازی اطلاعات الکترونیکی است. این درایو هیچ قسمت متحرکی ندارد. دلیل اصلی نام گذاری آن به Solid State نیز همین بی حرکتی آن است. هارد SSD داده ها را به جای پلاترهای مغناطیسی روی میکروچیپ‌های یک حافظه‌ی فلش ذخیره می‌کند.

تجربه و علم نشان داده است که هاردهای SSD برتری‌های بسیاری نسبت به نسل قدیمی هاردها یعنی هاردهای HDD دارند. نداشتن قطعات متحرک، آسیب پذیری فیزیکی کمتر، مصرف کمتر از منابع، فشار کمتر به باتری، کیفیت و بازدهی بالاتر و از همه مهم‌تر سرعت تا چهار برابر بیشتر، از مزایای اصلی استفاده از این درایوها بیان می‌شوند.

اکنون در اکثر لپ تاپ های روز، سرورهای نیازمند پردازش سنگین، سرورهای مجازی یا اختصاصی و تجهیزات ارائه دهندگان خدمات هاستینگ از هارد SSD استفاده می‌شود. این درایو با قدرت و سرعت بیشتری که دارد محبوبیت زیادی را بین اهالی تکنولوژی پیدا کرده است.

اما آیا این درایوها سراسر برتری و مزایا هستند؟ قطعا پاسخ منفی است! ما باید برای یک خرید سرور مجازی یا اختصاصی مناسب، هم مزایا و هم معایب و نقاط ضعف این درایوها در مقابل هاردهای HDD را بشناسیم. مخصوصا اگر نگاهی به قیمت این نسل جدید پرقدرت هم داشته باشیم متوجه می‌شویم نباید در انتخاب سرور مجازی SSD عجله کرد!

تفاوت هارد SSD و هارد HDD در سرور مجازی یا اختصاصی

شاید لازم باشد یادآوری‌تان کنیم که در درایوهای HDD اطلاعات روی دیسک‌های فلزی نازک مغناطیسی (شبیه گرامافون) ذخیره می‌شوند که با چرخش دیسک، داده ها خوانده می‌شوند. چرخش حدود ۷۲۰۰ دور در دقیقه مسئله ای است که نمی‌توان از فرسایش، گرما، صدا و آسیب پذیری آن چشم‌پوشی کرد. سرعت این چرخش و در نتیجه سرعت خوانش اطلاعات قطعا دارای محدودیت‌هایی است.

۱ – امنیت فیزیکی:

درایوهای SSD همانطور که گفتیم بر خلاف درایوهای HDD هیچ قطعات متحرکی ندارند. با توجه به وجود قطعات متحرک و سیستم مغناطیسی هاردهای دیسک سخت، احتمال بروز آسیب جدی به درایو و اطلاعات شما در هاردهای قدیمی بیشتر است. شما ممکن است در شرایط مساوی یک آسیب یا ضربه‌ی جزئی در هارد SSD به کار خود ادامه دهید. اما درهمان شراط در هارد HDD شاید هارد و داده‌های خود را از دست بدهید.

۲ – سرعت دسترسی به اطلاعات و خوانش آنها :

همانطور که گفتیم سرعت چرخش دیسک های سخت دارای محدودیت است. با توجه به اینکه در هارد SSD شاهد قطعاتی همچون پلاتر و هد و.. و محدودیت‌های آنها نیستیم. زمان دسترسی به اطلاعات بسیار کاهش می‌یابد (حتی به ۰٫۱ میلی ثانیه می‌رسد ). در صورتی که در هاردهای HDD حداقل به ۸-۵ ثانیه زمان برای دسترسی به اطلاعات نیاز دارید.

بزرگ‌ترین برتری و مزیت هاردهای SSD را می‌توان تفاوت سرعت چشم‌گیر آن نسبت به نسل قدیمی هاردها دانست. سرعت بالای بوت شدن هارد، سرعت بالای کپی، جابجایی و بارگذاری اطلاعات و در کل، سرعت و قدرت بیشتر در دسترسی و خوانش اطلاعات شما را مجاب می‌کند برای استفاده از بانک‌های داده مانند MYSQL و.. و سایت‌های نیازمند ریسپانس و عملکرد بالا سراغ سرور مجازی SSD بروید.

۳ – فضای ذخیره سازی:

اکنون که از بزرگ‌ترین مزیت هارد SSD صحبت کردیم میخواهیم بزرگ‌ترین نقطه ضعف این هاردها را نیز در مقابل هاردهای HDD برای شما بیان کنیم. هاردهای دیسک سخت به مراتب فضای بسیار بیشتری برای ذخیره‌سازی اطلاعات در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر شما در هاردهای دیسک سخت مثلا بالای ۸ ترابایت فضا نیز می‌توانید در اختیار داشته باشید؛ در درایوهای SSD نهایتا حدود ۴ ترابایت فضا خواهید داشت.

اگر شما نیازمند فضای ذخیره سازی بالا هستید قطعا هارد HDD برای شما مناسب‌تر است.

۴ –قیمت:

خب شاید اکنون بگویید ” در هر صورت درایو SSD بهتر است. من اگر نیازمند فضای بیشتر باشم چندین هارد SSD تهیه می‌کنم.” اما اگر تفاوت قیمت این دو را مشاهده کنید؛ نظرتان عوض می‌شود. هزینه‌ی SSD بیش از ۵ برابر هزینه‌ی هارد دیسک سخت است. یعنی شما برای تامین هرمقدار فضای مورد نیاز خود باید حداقل پنج برابر HDD هزینه کنید. مثلا شما می‌توانید با مقداری هزینه، ۱ ترابایت هارد HDD داشته باشید. در صورتی که با همان هزینه حدود ۱۲۸ گیگابایت درایو SSD می‌شود تهیه کرد.

اگر هزینه و به صرفه بودن برای شما اولویت است یا سایت شما اول راه است و نیاز به عملکرد بالایی ندارد هارد HDD گزینه‌ی بهتری است.

۵ – پردازش و بازدهی بهینه:

هرچقدر سرعت دسترسی به داده ها بالاتر باشد پردازشگر سیستم شما سریع‌تر به درخواست‌های پردازش اطلاعات پاسخ می‌دهد. پس پردازشگر زمان بیشتری برای پاسخگویی به بقیه‌ی درخواست‌های سیستم دارد. در نتیجه عملکرد پردازنده و سرعت لود و پردازش شما بسیار بالاتر می‌رود. هارد SSD با سرعت بالایی که دارد توانایی پاسخگویی تعداد عملیات بیشتری در واحد زمانی را دارا می‌باشد.

برای مثال، یک سرور مجازی SSD قطعا مصرف رم و سی پی یو کمتر، لود پایین‌تر، عملکرد و بازده بهینه‌تر و در مجموع سرعت به مراتب بیشتری نسبت به سرورهای مجازی HDD دارد.

۶ – مصرف انرژی:

طبیعتا هارد SSD که فاقد قطعات متحرک است دارای مصرف انرژی کمتری است. در ضمن وجود قطعات متحرک در هاردهای HDD سبب تولید گرما نیز می‌شود. این گرما مصرف سیستم خنک کننده را بالاتر می‌برد. درایوهای SSD انرژی دریافتی را صرف صدا، نوسانات، تحرک، خنک کنندگی و.. نمی‌کنند. در نتیجه هم انرژی کمتری مصرف می‌کنند. هم فشار کمتری به سیستم تغذیه‌ی سرور مجازی یا اختصاصی وارد می‌کنند.

۷ – فرسودگی:

قطعا هرچقدر قطعات متحرک تجهیزات بیشتر باشند؛ فرسودگی بیشتر و طول عمر کمتری دارند. طول عمر هاردهای HDD کم نیست اما نسبت به هاردهای SSD قطعا کمتر است. شما یک هارد SSD را تا زمانی که سیستم خود را عوض نکرده اید بعید است بخاطر فرسودگی تعویض کنید.
پلاتر متحرک هاردهای HDD با اصطکاک و تولید گرما باعث فرسودگی خود و هارد دیسک می‌شود.

در ضمن این تحرک پلاترها باعث تولید صدای هرچند اندک می‌شوند. اما این صدا در درایوهای SSD کلا وجود ندارد.

سرور مجازی SSD یا HDD

در مجموع می‌توان گفت که سرور مجازی SSD با کیفیت و سرعت بسیار بیشتری که دارد( تا ۴ برابر سرعت و بازدهی بیشتر) یک میزبان تمام عیار حرفه‌ای برای سایت‌ها یا پروژه‌های نیازمند پردازش سنگین است. هارد SSD روی یک سرور موجب افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات، سرعت پردازش، امنیت اطلاعات و همچنین کاهش مصرف رم و سی پی یو، مصرف انرژی و فرسودگی می‌گردد.

اما اگر شما نیازمند فضای ذخیره سازی بسیار زیاد هستید انتخاب مناسبی برای شما نخواهند بود. چون علاوه بر فضای کمی که در اختیار شما می‌گذارند، هزینه‌های بسیار بالایی دارند که کار شما را برای ارتقا هم سخت می‌کند. اگر تازه شروع به کار کرده اید یا اولویت شما هزینه‌ی کمتر یا فضای ذخیره سازی بیشتر است؛ همان هاردهای قدیمی HDD گزینه‌ی مناسب تری برای شما هستند.

انواع سرور مجازی SSD در آنلاین سرور

در انواع سرورهای مجازی ارائه شده توسط آنلاین سرور شما می‌توانید سرورهای مجازی SSD را مشاهده کنید. این سرورها از سه کشور فرانسه، آلمان و ایران ارائه شده اند.

  1. سرور مجازی SSD فرانسه : این سرورها از دیتاسنتر پر قدرت OVH فرانسه که بزرگ ترین دیتاسنتر اروپا شمرده می‌شود؛ خدمت شما ارائه گشته است. در سرورهای این دیتاسنتر که همیشه به روز ترین تکنولوژی را استفاده می‌کند. علاوه بر درایورهای SSD ، برای دوست‌داران تکنولوژی روز دنیا، سرورهای مجازی با هارد SSD NVME نیز در صورت درخواست شما عزیزان ارائه می‌گردد.
  2. سرور مجازی SSD آلمان : این سرورهای مجازی از دیتاسنتر معروف و محبوب Hetzner آلمان ارائه می‌گردند. این دیتاسنتر سال‌هاست بدلیل سرعت مناسب بخاطر پینگ پایین نسبت به ایران و هزینه‌های به صرفه در مقابل خدماتی که ارائه می‌دهد؛ از اولویت‌های کاربران ایرانی شده است.
  3. سرور مجازی SSD ایران : دیتاسنتر ملی سروش رسانه از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دیتاسنترهای ایران است. با ارائه‌ی هاردهای SSD روی سرورهای خود سرعت فوق العاده ای برای کاربران ایرانی به ارمغان آورده است. این سرورها علاوه بر پینگ پایین با استفاده از هارد SSD سرعت باور نکردنی ای در اختیارتان می‌گذارند.

ارسال نظر

چهار × دو =