دسته بندی:

آموزش ثبت دامنه IR

در این مقاله قصد آموزش ثبت دامنه ir را به عنوان اولین قدم در راه اندازی سایت به شما کاربران محترم داریم. برای ثبت دامین ملی دو راه پیش روی شما وجود دارد.

  1. دامین ملی خود را مستقیم از سایت ایرنیک به ثبت برسانید.
  2. از طریق نمایندگان ایرنیک اقدام به خرید دامین نمایید. ( ثبت دامنه از آنلاین سرور)

سایت ایرنیک همانطور که می‌دانید مربوط به پایگاه فیزیک نظری کشور می‌باشد. که به عنوان تنها نماینده‌ی رجیسترار رسمی ICANN آمریکا در ایران اقدام به عرضه‌ی خدمات ثبت دامین ملی می‌کند. بقیه‌ی ثبت کننده‌های دامین ملی نیز نمایندگان ایرنیک هستند که معمولا با قیمت پایین‌تر و پشتیبانی بهتر این خدمات را به شما عرضه می‌کنند.

ثبت دامنه ir برخلاف دامین بین المللی، دارای شرایط و قوانین خاص ملی است که توسط ایرنیک مشخص گشته است. مهم‌ترین شرط و قدم برای اقدام به خرید دامین ملی عضویت در سایت ایرنیک جهت دریافت شناسه‌ی نیک است. این عضویت و دریافت شناسه نیاز به زمان زیاد و پرداخت هزینه‌ای ندارد.

اگر شناسه‌ی نیک دارید همین الان می‌توانید اقدام به ثبت دامین مد نظرتان و متناسب با شناسه‌ی نیک‌تان، کنید.
اگر هم شناسه‌ی نیک ندارید دو راه پیش پای شماست:

  1. به سایت ایرنیک بروید و با عضویت شناسه‌ی نیک خود را دریافت کنید.
  2. باز هم به سایت آنلاین سرور بروید و همانجا از طریق پورتال نیک آنلاین سرور با تکمیل اطلاعات، شناسه را دریافت کنید.

ضمنا با کلیک روی لینک پیش رو می‌توانید آموزش ساخت شناسه نیک را ملاحظه نمایید.

آموزش ثبت دامنه ir در سایت ایرنیک

اگر شما قصد دارید دامین ملی خود را صرفا در ایرنیک ثبت کنید؛ می‌توانید از آموزش ثبت دامنه ir در سایت ایرنیک بهره‌مند شوید تا سرعت و دقت بیشتری داشته باشید.

اکنون فرض ما بر این است که شما دارای یک شناسه‌ی نیک هستید. شناسه‌ی شما می‌تواند حقیقی، سازمانی، دولتی، آموزشی و محدود باشد. شناسه‌ی حقیقی که متناسب اشخاص و افراد حقیقی است انتخاب اکثریت کاربران است. این آموزش ثبت دامنه ir نیز برای افرادی است که دارای شناسه‌ی حقیقی نیک هستند.

نکته : ثبت دامین ir مشروط به تائید سامانه ایرنیک است. معمولا نام دامین مجاز و مربوط به شناسه نیک شما به راحتی تائید می‌شوند. اما ممکن است ایرنیک برای ثبت دامین خاصی از شما درخواست ارائه مدارک هویتی شخصی یا حقوقی نماید.

مرحله اول : پورتال نیک

۱ – وارد سایت ایرنیک شوید: https://www.nic.ir
2 – در گوشه‌ی بالا سمت چپ صفحه اصلی سایت، منوی “مشخصه‌های شناسه” را باز کنید و سپس ورود را انتخاب کنید.

۳ – در صفحه‌ی باز شده که صفحه‌ی ورود شما به سامانه کاربری ایرنیک‌تان است؛ شناسه نیک، رمز عبور و کد امنیتی را وارد کنید تا وارد پورتال کاربری نیک خود شوید.
۴ – هنگام وارد کردن شناسه نیک خود، رمز عبور و کد امنیتی به بزرگ و کوچک بودن حروف دقت نمایید.

اکنون وارد پورتال نیک شده اید و می‌توانید از امکانات کاربری نیک استفاده نمایید. ما به قصد آموزش ثبت دامنه ir آمده‌ایم. پس روی منوی دامنه‌ها بروید و ثبت دامنه را انتخاب نمایید.

مرحله دوم : انتخاب نام و پسوند دامین

خب اکنون باید اولین قدم را در آموزش ثبت دامنه ir برداریم. یعنی باید با احتساب شرایط زیر یک نام دامین و پسوند انتخاب کنیم.

  1. بین ۳ تا ۶۳ کاراکتر باشد.
  2. دامین آزاد باشد. یعنی در اختیار دیگری نباشد.
  3. مغایر با قوانین نیک و قوانین جمهوری اسلامی نباشد.
  4. از دامین های غیرمجاز نباشد. یعنی ثبت آن نام دامین مجاز باشد.
  5. مطابق شناسه نیک شما باشد. یعنی اگر شناسه نیک حقیقی دارید باید پسوند انتخابی شما از پسوندهای مجاز برای شناسه حقیقی باشد.

نکته: تمام قوانین و شرایط لازم برای انتخاب نام دامین، پسوند مناسب و ضوابط ثبت کردن یک دامین ملی به نام خودتان را می‌توانید به صورت جامع در مقاله‌ی ” ثبت دامنه ir ” مطالعه نمایید.

اکنون می‌توانید نام دامین مد نظرتان را بنویسید و پسوند مربوطه را انتخاب نمایید تا از آزاد بودن و مجاز بودن دامین مطمئن شوید. اگر دامین مد نظرتان مجاز نباشد به شما نمایش می‌دهد که “این دامنه قبلا به ثبت رسیده است” یا ” این دامنه برای ثبت ممنوع است”. اگر ثبت نام و پسوند مد نظرتان مجاز باشد به صفحه‌ی جدیدی منتقل خواهید شد.

مرحله سوم آموزش تنظیمات ثبت دامنه ir

در صورتی که دامنه برای شما مجاز به ثبت باشد شما وارد صفحه‌ای می‌شوید که در آن باید اطلاعات و تنظیماتی برای دامین مد نظرتان قرار دهید.

۱ – مدت دامنه :

همانطور که می‌دانید یک دامین ملی را حداقل یک سال و حداکثر پنج سال می‌توان ثبت و تمدید کرد. یعنی وقتی شما دامین مد نظر را ثبت می‌کنید حداقل به مدت ۱۲ ماه در اختیار شما خواهد بود. همچنین شما اجازه دارید نهایتا برای ۶۰ ماه بعد از تاریخ روز ثبت دامنه ir ، اعتبار یک دامین را برای خودتان پر کنید. البته می‌توان این ظرفیت ۶۰ ماهه را همواره معتبر نگه داشت. یعنی همیشه اعتبار تمدیدتان را تا ۶۰ ماه آینده پر کنید.

۲ – رابط ها :

در این قسمت رابط ها و صاحب امتیازهای دامین را با دسترسی‌های مختلف می‌توان تعیین کرد. در صورت انتخاب “خودم” این تنها شما خواهید بود که به پنل و مدیریت دامین خود در موارد فنی، اداری و مالی دسترسی دارید.

نکته ۱ : توجه داشته باشید که بر خلاف ادعای برخی ثبت کنندگان دامین ملی الزامی ندارد که شما صاحب امتیاز را روی “شناسه کاربری دیگر” و شناسه‌ی شرکت خدمات دهنده قرار دهید. صاحب امتیاز دامنه خود شما هستید. پس از نمایندگانی خرید کنید که دامین را به نام خود شما می‌خرند و صاحب امتیاز دامنه خود شما باشید.

نکته ۲ : اگر قصد ثبت دامنه ir از هاستینگ‌های نماینده ایرنیک را دارید یا اگر می‌خواهید از خدمات پشتیبانی هاست و دامین شرکت‌های میزبانی به خوبی استفاده بکنید؛ باید قسمت رابط های مالی، اداری و فنی را با شناسه‌ی شرکت مورد نظر پر نمایید. چرا که شرکت خدمات دهنده باید به مدیریت پنل شما برای رفع مشکلات و پشتیبانی دامین شما دسترسی داشته باشد.

در این مرحله ما شناسه‌ی شرکت انلاین سرور( mi625-irnic) را برای قسمت‌های مورد نظر قرار داده‌ایم.

اکنون روی بازنگری کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.

مرحله چهارم : بازنگری

اکنون تمامی مواردی که شما وارد کرده اید برای بازنگری به شما نمایش داده می‌شود. اطلاعات خود را برای ثبت دامین بررسی نمایید. تمامی اطلاعات را به دقت مشاهده کنید و در صورت هرگونه مشکل به صفحه‌ی قبل بازگردید تا مجددا ویرایش نمایید.

پس از بررسی اطلاعات، به قسمت مطالعه‌ی موافقتنامه‌ی ثبت می‌رسید. بد نیست که اگر هیچ اطلاعی از قوانین ثبت دامین ملی ندارید و برگه قوانین خرید و ثبت دامنه ir آنلاین سرور را نیز مشاهده نفرموده اید؛ پیش از اقدام به ثبت، نگاهی به ضوابط موافقتنامه بیاندازید.

در پایان تیک بله قبول دارم را بزنید، کد امنیتی را وارد نمایید و روی اقدام به ثبت کلیک کنید.

مرحله پنجم : ثبت سفارش

اکنون در اصطلاح، صورت حساب شما برای ثبت دامین صادر شده است و باید اقدام به پرداخت نمایید.
واحد پولی مورد نظرتان را انتخاب نمایید و در مقابل همان واحد پولی روی “بعدی” کلیک کنید.
توجه داشته باشید که پرداخت کنندگان خارج از کشور ملزم به پرداخت با یورو هستند.

نکته : فرایند رزرو دامین هنگام ثبت دامنه ir وقتی محقق می‌شود که شما پرداخت را انجام داده باشید. پس تا وقتی پرداخت نکرده باشید دامنه همچنان برای عموم آزاد است.

پس از کلیک روی دکمه “بعدی” به صفحه‌ی نهایی می‌رسید که شماره درخواست، تاریخ ثبت درخواست، نام دامنه مد نظر شما، نوع درخواست و مدت آن، وضعیت تائید دامین و زمان انقضا فعلی دامنه را برای شما نوشته است.

تاریخی که اکنون به عنوان زمان انقضا مشاهده می‌کنید تاریخ واقعی انقضا شما نیست. بلکه زمانی است که شما مهلت دارید بقیه‌ی مراحل ثبت دامین ملی خود را پیش ببرید. در اصل انقضا سفارش شماست. برای مثال اگر ایرنیک از شما مدارکی درخواست کرده باشد و شما اقدامی نکرده باشید بعد از تاریخ نشان داده شده سفارش شما منقضی می‌گردد و دوباره باید اقدام کنید.

اکنون تقریبا مراحل آموزش ثبت دامنه ir شما به اتمام رسیده است. تنها اقدام باقی مانده پرداخت شما از طریق درگاه پرداخت است که این دکمه شما را به صفحه‌ی شاپرک ارجاع می‌دهد.

پایان آموزش ثبت دامنه ir در سایت ایرنیک

پس از اینکه صورتحساب را پرداخت نمودید، دامین مورد نظرتان برای شما رزرو می‌گردد و در لیست دامنه‌های شما در پرتال کاربری‌تان نمایش داده می‌شود. شما همواره می‌توانید با مراجعه به پرتال نیک خود از وضعیت دامین آگاه شوید. وضیت دامنه شما فعلا “در انتظار بررسی درخواست ثبت دامنه توسط ایرنیک، پرداخت شده” می‌باشد تا زمانی که توسط ایرنیک تائید شود.

البته وضعیت آن در صورت هرگونه تغییر توسط ایرنیک به ایمیل شما اطلاع رسانی خواهد شد.

نکته: در شرایط عادی و در صورت عدم وجود مشکلی در رابطه با ثبت دامنه ir درخواست شده، پروسه‌ی تائید ثبت آن معمولا بین ۱ تا ۴۸ ساعت به طول می‌انجامد. اما در صورت وجود مشکل یا نیاز به تکمیل مدارک و اطلاعات بیشتر، ایرنیک به شما دلیل عدم تائید و اقدامات مورد نیاز را اطلاع خواهد داد.

مثلا اگر دامین حاوی نامی باشد که از نظر ایرنیک نیازمند ارائه مدارک باشد، وضعیت دامین به “برای ثبت دامنه به مستندات نیاز است” تغییر می‌کند. سپس کاربر طی چند روز آتی باید مدارک مورد نظر را ارسال نماید. برای ثبت برخی دامنه‌ها که نیازمند مجوز هستند نیز ایرنیک ابتدا مدارک را دریافت می‌کند سپس اجازه ثبت دامنه ir را می‌دهد.

تبریک

شما اکنون دارای یک دامنه هستید و می‌توانید با تهیه‌ی یک میزبان برای دامین خود یک سایت راه اندازی کنید.
در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و داشتن هرگونه سوال و مشکلی در مسیر خود، تیم پشتیبانی ما پاسخگوی شماست.

ارسال نظر

12 + 15 =