دسته بندی:

ثبت دامنه بین المللی

دامین بین المللی به پسوند Domainهایی اطلاق می‌شود که دارای محدودیت کشوری یا فعالیت خاصی نمی‌باشند. یعنی معمولا تمامی افراد حقیقی و حقوقی از تمامی کشورها قادر به ثبت دامنه بین المللی هستند. از این رو به آنها دامین عمومی نیز گفته می‌شود.

برای مثال محبوب‌ترین این دامنه‌ها .com است که مخفف عبارت Commercial به معنای تجارت می‌باشد. به دلیل اینکه اغلب سایت‌ها برای یک کسب و کار هستند استفاده از این پسوند عمومیت فراوان یافته است.
در این مطلب قصد داریم به معرفی دامین بین المللی، قوانین و شرایط ثبت دامنه بین المللی بپردازیم.

برای ثبت دامنه بین المللی ، دامنه‌ی مد نظرتان را جستجو کنید…

قوانین ثبت دامنه بین المللی

ثبت دامنه بین المللی دارای قوانین و مقرراتی است که به صورت کامل در قوانین مربوطه در برگه‌ی ثبت دامنه به آن پرداخته‌ایم. اما اکنون قوانین پسوند عمومی را با هم مرور می‌کنیم و به بررسی قوانین مختص Domain بین المللی نیز می‌پردازیم.

قوانین عمومی

  1. نام دامین تنها می‌تواند دارای حروف اصلی لاتین a-z و اعداد باشد.
  2. از میان کاراکترها تنها می‌توان از خط تیره (-) استفاده کرد.
  3. نام دامین باید بین ۳ تا ۶۳ کاراکتر باشد نه کمتر و نه بیشتر.
  4. Domain مد نظر شما باید آزاد باشد تا بتوانید ثبت نمایید.
  5. تا ۶۰ روز پس از ثبت دامنه بین المللی امکان انتقال آن به مالک دیگری وجود ندارد.

چرخه‌ی عمومی دامین‌های بین المللی

  • آزاد : وضعیت Available به این معناست که Domain مد نظر شما برای ثبت آزاد است و امکان ثبت آن وجود دارد.
  • فعال : وضعیت Active یعنی دامین در اختیار مالک قرار دارد و دارای اعتبار است. در این مدت مالک دامین می‌تواند آن را تا زمان مد نظرش تمدید اعتبار نماید. ظرفیت تمدید اعتبار Domain نهایتا به مدت ۱۰ سال از تاریخ جاری تمدید است.
  • منقضی : Expired به دوره‌ای گفته می‌شود که Domain فعال نیست اما هنوز در احتیار مالک است. مالک در دوره‌ی فعال اقدام به تمدید نکرده است و اعتبار دامین به پایان رسیده است. اکنون یک فرصت ۳۰-۴۵ روزه(مدت بستگی به رجیسترار دارد) به مالک داده می‌شود تا بتواند مجددا Domain خود را تمدید نماید و فعال نماید.
  • بازخرید : در Redemption Grace Period اگر مالک طی دوره‌ی منقضی بودن دامین اقدام به تمدید نکرده باشد همچنان Domain مذکور آزاد نمی‌شود و امکان ثبت دامنه بین المللی مذکور تنها برای مالک وجود دارد. اما در این دوره که مالک مجددا ۳۰-۴۵ روز فرصت دارد، برای تمدید دامین باید جریمه‌ای مازاد بر قیمت Domain پرداخت کند.
  • قفل یا حذف : Pending Deletion یا Lock دوره‌ای است به مدت ۵-۷ روز که Domain برای هیچ کس حتی مالک آن قابل ثبت و تمدید نیست. پس از پایان این دوره Domain جهت ثبت مجدد برای همگان آزاد خواهد شد.

قوانین اختصاصی ثبت دامنه بین المللی

  1. در مراحل خرید، نام، مشخصات و تمام اطلاعات ثبت کننده باید با حروف لاتین نوشته شود. اگر با حروف فارسی تایپ کنید پروسه‌ی ترجمه و انتقال اطلاعات شما به رجیسترار زمان زیادی خواهد برد.
  2. در صحت اطلاعات وارد شده دقت فراوانی نمایید زیرا همین اطلاعات به عنوان مالک برای ثبت دامنه بین المللی به کار می‌روند. همین اطلاعات نیز در who is دامین نمایش داده می‌شود.
  3. در وارد کردن ایمیل خود بسیار دقت نمایید زیرا اکثر رجیسترارها یک ایمیل تائید به آدرسی که نوشته‌اید ارسال خواهند کرد تا ثبت خود را تائید نمایید.
  4. دامنه‌های عمومی بین المللی را همه‌ی کاربران می‌توانند بدون هیچ محدودیت خاصی ثبت کنند. برخی از این دامین‌ها عبارتند از:
    com ، org ، net ، info ، co ، tv ، ws ، name ، biz ، pw ، me و…

چند نکته:

  1. امکان ثبت دامنه‌های عمومی با کشور ایران فعلا فراهم است. اما برای ثبت برخی Domain ها لازم است کشور خود را غیر ایران یا کشور خاصی قرار دهید. مثلا همانطور که پسوند asia و in را فقط کشورهای آسیایی می‌توانند ثبت کنند، پسوند eu و nl و de و… نیز فقط مختص کشورهای اروپایی است.
  2. برخی رجیسترارها نیز اطلاعات هویتی شما را مجددا برای ایمیل شما ارسال می‌کنند تا با تائید خود شما فرایند را کامل کنند. ممکن است مدارکی نیز درخواست کنند. پس متوجه باشید که تاخیری در پاسخگویی به ایمیل تائید صحت اطلاعات یا ارسال مدارک درخواست شده برای تائید صحت مشخصات، ایجاد نشود. توجه فرمایید که درصورت کوتاهی از طرف شما ممکن است رجیسترار هزینه‌ی پرداخت شده را عودت ندهد.
  3. برای دامنه‌های Local یا محلی امکان مخفی نمودن who is وجود ندارد.
  4. برای ثبت دامنه بین المللی خاصی مانند pro ، us و.. باید شرایط و قوانین خاصی را مد نظر بگیرید و اعمال کنید وگرنه در مراحل ثبت به مشکل می‌خورید. پس قبل از اقدام به ثبت دامنه‌های خاص از شرایط و قوانین مربوط به هر پسوند مطلع شوید.

تفاوت ثبت دامین بین المللی و دامین ملی

استفاده از دامین بین المللی دارای مزایا و معایبی نسبت به دامنه ir می‌باشد. اکنون چند مورد از آنها را برای شما بازگو می‌کنیم.

  1. شاید اولین تفاوتی که نظر شما را جلب کند تفاوت قیمت چند برابری دامین بین المللی نسبت به ملی باشد. اما باید توجه داشته باشید که قیمت سرویس‌های تکیملی Domain مانند ssl برای دامنه بین المللی بسیار ارزان‌تر است.
  2. دامین ملی شامل تحریم برخی سرویس‌های جهانی و سایت‌های دنیا شده است. اما اگر دامین بین المللی را با هویت یا فقط کشور غیر ایران ثبت کنید هیچ مشکلی از این نظر برای شما ایجاد نخواهد شد.
  3. برای تبلیغات رسمی مخصوصا در صدا و سیما، Domain بین المللی را برعکس ملی سخت‌تر قبول می‌کنند.
  4. تبلیغات گوگل برای سایت‌های دارای پسوند ir مسدود است. همچنین Domain بین المللی برای تبلیغات جهانی مناسب تر است زیرا مورد تحریم قرار نمی‌گیرد.
  5. زمان تحویل دامین بین المللی(حدود ۲ ساعت) بسیار کوتاه تر از دامین ملی(حدود ۲۴ ساعت) است.
  6. اطلاعات who is دامین ملی را نمی‌توان مخفی کرد. اما برخی رجیسترارهای ثبت دامنه بین المللی این قابلیت را در اختیارتان قرار می‌دهند.
  7. میزان اعتماد و قدرت پیگیری قانونی Domain ملی بالاتر است. چرا که ایرنیک تمام مشخصات مالک را با بررسی صحت و تائید هویت ثبت می‌نماید.
  8. به میزان کمی سئوی دامنه ir بهتر است زیرا گوگل به طور خودکار کاربران ایرانی را به سایت شما راهنمایی می‌کند و نیاز کمتری به تنظیمات گوگل وبمستر خواهید داشت.

ثبت دامنه بین المللی در آنلاین سرور

آنلاین سرور نماینده‌ی رجیسترار open provider در ایران اقدام به ثبت دامنه بین المللی برای شما مشتریان می‌نماید. موسسه Open provider سال ۲۰۰۴ در هلند شروع به ارائه خدمات Domain و گواهی ssl و لایسنس‌های نرم افزاری کرد. با بستن قرارداد با شرکت ICANN آمریکا به عنوان یکی از قدرتمندترین رجیسترارها اقدام به ثبت Domain کرد و اکنون یکی از پایین‌ترین قیمت‌ها و بهترین همکاری ها با ایران را داراست.

مزایای ثبت دامنه در آنلاین سرور

  1. بیش از ۷۰۰ دامین بین‌المللی را می‌توانید در آنلاین سرور ثبت نمایید.
  2. ثبت دامنه بین المللی در آنلاین سرور کاملا به نام شما و با مالکیت و مشخصات شما انجام می‌پذیرد.
  3. یک کنترل پنل جامع مبتنی بر وب جهت مدیریت Domain ، Park Domain ،  DNS ، child host ، رکورد DNS و… داخل ناحیه‌ی کاربری  در اختیار کاربر گذاشته می‌شود.
  4. قیمت دامنه‌ها به صورت لحظه‌ای با توجه به نرخ ارز آپدیت می‌شوند.
  5. دسترسی قفل کردن Domain به کاربر، برای امنیت بیشتر
  6. امکان تغییر name server دامین توسط مالک آن
  7. امکان ثبت name server اختصاصی با آی پی مد نظر
اطلاعات بیشتر

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی قوانین و شرایط ثبت دامنه بین المللی با پسوندهای مختلف مورد نظرتان و قوانین ثبت هر پسوند به صورت دقیق، می‌توانید به وبلاگ آموزشی آنلاین سرور مراجعه نمایید یا با همکاران ما در تیم پشتیبانی تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

در ضمن آموزش ثبت دامنه بین المللی در سایت آنلاین سرور نیز به زودی به مجموعه آموزش‌های وبلاگ افزوده خواهد شد.

ارسال نظر

یک × یک =