دسته بندی:

ثبت دامنه .org

.org را می‌توان از معتبرترین و شاخص‌ترین پسوندهای بین المللی دانست. ثبت دامنه .org برای عموم افراد حقیقی و حقوقی جهان بدون هیچ محدودیتی آزاد است. این پسوند در کنار پسوندهای .net و .com از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است و از پسوندهای عمومی معروف اینترنتی به شما می‌رود. در این مطلب به معرفی تاریخچه، کاربرد و شرایط ثبت این پسوند می‌پردازیم. جهت مشاهده تعرفه‌های روز و خرید ارزان و آنلاین دامین .org می‌توانید روی ” ثبت دامنه ” کلیک کنید.

پسوند بین المللی org و ثبت دامنه .org

Org مخفف کلمه‌ی organization به معنای ارگان، سازمان و تشکیلات است. ثبت دامنه .org با اینکه برای عموم آزاد است اما معمولا توسط سازمان‌های خصوصی تجاری و غیر تجاری، سازمان‌های غیر انتفاعی، سازمان‌های آموزشی، پروژه‌های متن باز نرم افزاری، سازمان‌های زیست محیطی، انجمن‌ها و سازمان‌هایی که واجد شرایط دامنه‌های دیگر نبوده‌اند؛ انجام می‌پذیرد.

دامنه .org یک دامین مرتبه اول یا General Top Level Domain است که همزمان با دامنه‌های  .com و .net در سال ۱۹۸۵ معرفی شد. همانطور که می‌دانید مرکز کنترل و مدیریت تمام دامنه‌های جهان موسسه ICANN آمریکاست. Verisign نیز یکی از اپراتورهای آیکان و شرکت Public Interest Registry زیر مجموعه‌ی وریساین است که از سال ۲۰۰۳ ثبت و کنترل دامین org را در اختیار گرفت. همین شرکت در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که .org اولین دامنه‌ای است که DNS Zone خود را با DNSSEC سینک یا تنظیم کرده است و صحت مبدا و مقصد DNS آن مورد تائید است.

اولین دامین ثبت شده با این پسوند مختص شرکت میتر بود که دامین MITER.org را خریداری کرد. در سال ۲۰۱۲ تعداد دامین‌های ثبت شده با این پسوند به بیش از ۱۰ میلیون رسید و به عنوان سومین GTLD جهان قد علم کرد. اکنون بسیاری از کشورها این پسوند را به عنوان دامین سطح دوم خود در کنار پسوند کشورشان استفاده می‌کنند و برای ثبت آن قوانینی وضع کرده‌اند. همچنین حدود ۶ درصد از دامنه‌های برتر جهان دارای پسوند org هستند.

در سال ۲۰۱۹ شرکت Public Interest Registry رجیستراری دامین .org را به شرکت Ethos Capital واگذار کرد.

کاربرد و مزایای دامنه .org

  • سازمان‌هایی که وابستگی به هیچ نهاد یا حکومتی ندارند و وب سایت‌هایی که حاوی اطلاعات بی طرفانه هستند معمولا از این پسوند استفاده می‌کنند. مانند ویکی پدیا
  • این پسوند میان کاربران اینترنت از اعتبار بالایی برخوردار است و انتخاب مناسبی برای سایت شماست مخصوصا اگر نام دامین شما با پسوند com قبلا توسط دیگری به ثبت رسیده باشد.
  • ثبت دامنه .org توسط اتحادیه‌ها و مجامع جهانی، سایت‌هایی که اهداف اجتماعی و زیست محیطی دارند، انجمن ها، کلوب ها، تیم ها، فعالیت‌های فرهنگی-آموزشی، بشردوستانه، سازمان‌های مذهبی و افرادی که قصد راه اندازی سایت شخصی داشتند نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
  • محدودیت‌های تحریمی دامین ملی را شامل نمی‌شود.

نکات:

  • قیمت دامین org معمولا سالیانه حدود ۱۰ دلار است و بین یک تا ده سال می‌تواند اعتبار داشته باشد.
  • از کاراکترهای بین المللی پشتیبانی می‌کند و نام دامین باید ۳-۶۳ کاراکتر لاتین، عدد یا خط تیره باشد.
  • این دامین تا ۳۰ روز پس از انقضا فرصت تمدید بدون جریمه و تا ۳۰ روز بعد از آن فرصت تمدید با جریمه دارد. در صورت عدم تمدید در مواقع مجاز دامین به مدت ۵ روز قفل و سپس برای عموم آزاد می‌شود.
  • انتقال مالکیت آن تا ۱۵ روز کاری پس از خرید مجاز نیست.
  • انتقال رجیسترار آن تا ۱۵ روز کاری پس از خرید ممکن نیست.
  • شما می‌توانید در ایران از طریق نمایندگان رجیسترارهای بین المللی اقدام به ثبت دامنه .org نمایید.
  • توجه نمایید که نمایندگان، دامین را به نام و مالکیت خود شما ثبت نمایند.
  • می‌توانید دامین .org را با مالکیت کامل و قیمت ارزان از رجیسترارهای معتبر در آنلاین سرور تهیه نمایید.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر از قوانین عمومی دامین بین المللی می‌توانید به برگه‌ی “ ثبت دامنه بین المللی ” مراجعه نمایید. همچنین برای مشاوره و راهنمایی بیشتر می‌توانید از تیم پشتیبانی آنلاین سرور کمک بگیرید.

ارسال نظر

5 × چهار =