دسته بندی:

ثبت دامنه com

پسوند دامنه com یک پسوند دامین بین المللی است و ثبت دامنه .com برای عموم آزاد است. در این مطلب قصد معرفی و توضیح درباره‌ی این پسوند را داریم. جهت اقدام به خرید دامین دات کام ارزان به صورت آنلاین با مالکیت کامل از آنلاین سرور و مشاهده تعرفه‌های روز این پسوند روی ” ثبت دامنه ” کلیک کنید.

همچنین می‌توانید برای ثبت یا انتقال، مستقیما دامین مد نظرتان را همینجا جستجو کنید…

معرفی پسوند بین المللی com و شرایط ثبت دامنه .com

com مخفف کلمه‌ی commercial به معنای تجارت است. این پسوند در ژانویه‌ی ۱۹۸۵ توسط ICANN آمریکا که مرکز رسمی ثبت اطلاعات دامنه‌های تمام جهان است، در اینترنت معرفی شد و در اختیار وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا قرار گرفت.

سال ۱۹۹۳ بنیاد ملی علوم مسئولیت آن را برعهده گرفت و تقریبا از سال ۱۹۹۵ با هزینه ۵۰ دلار اقدام به ثبت دامنه .com به عنوان یک دامین مرتبه اول برای عموم نمود. اما اکنون این پسوند تحت مسئولیت موسسه verisign قرار گرفته و قوانین ثبت آن را تعیین می‌کند که معمولا با قیمتی حدود ۹ تا ۱۴ دلار ارائه می‌شود.

همانطور که از نام این پسوند بین المللی مشخص است برای هدف‌های تجاری ارائه شده اما به علت آزاد بودن ثبت دامنه بین المللی com برای عموم و محبوبیت شدید آن نزد کاربران، برای سایت‌های غیر تجاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هرچند بعدها دامین biz برای فعالیت‌های تجاری معرفی شد اما نتوانست جای آن را بگیرد. دامین دات کام معروف‌ترین، محبوب‌ترین و پرکاربردترین دامین اینترنت است که طی این سالها سرعت توسعه‌ی بسیار زیادی داشته است. طبق آمار سال ۲۰۱۷ دامنه .com پرتقاضاترین دامین اینترنت بوده و سهم آن نزدیک ۱۳۴ میلیون کاربر یعنی ۴۷ درصد از تمام دامین‌های ثبت شده در جهان شناخته شد.

از بین ۵۰۰ شرکت برتر جهان ۴۹۵ عدد آنها دارای دامین دات کام هستند. این محبوبیت در گذشته باعث شده بود افراد مبتدی تصور کنند دامین دات کام تنها پسوند موجود در اینترنت است.

چرا پسوند بین المللی دات کام ؟

این دامنه اولین و قدیمی‌ترین TOP LEVEL DOMAIN یا همان دامین مرتبه اول معرفی شده و آزاد شده برای عموم است. تا قبل از آن دامین‌های مرتبه دوم و سوم تنها در اختیار عموم قرار گرفته بودند. به جهت همین اولین بودن و محبوبیت در شرکت‌های معتبر، هنوز هم ثبت دامنه com به نام سایت شما اعتبار می‌بخشد.

ثبت دامنه بین المللی com می‌تواند اعتبار دیداری و شنیداری نام سایت شما را بالا ببرد. در کل نیز این پسوند مناسب‌ترین گزینه برای فعالیت‌های تجاری و کسب و کار در اینترنت است که اغلب صاحبان سایت به دنبال کسب و کار، تجارت یا معرفی تجارت خود در اینترنت هستند.

البته داشتن دامین دات کام به خودی خود ارتباط خاصی با اعتبار سایت شما نزد موتورهای جستجوگر ندارد و صدها عامل مهم‌تر برای اعتبار سایت‌تان وجود دارند. اما برخی جستجوگرها اهمیت بیشتری برای این دامین قائل‌اند.

برای مثال اگر اکثریت کاربران شما ایرانی نیستند و کاربران جهانی بیشتری دارید بهتر است از این دامین استفاده کنید. تا هم موتورهای جستجو بهتر شما را بشناسند هم محدودیت‌های تحریمی دامین ملی ایران را نداشته باشید.

ثبت دامنه com

با اینکه بسیاری از کشورها دارای دامین ملی هستند و اولویت خرید دامین برای کاربران آنها دامنه‌های ملی است( مانند کشور ایران که اولویت با پسوند ir است) اما در سراسر دنیا امکان خرید دامنه .com وجود دارد.

در ایران نیز می‌توان بوسیله‌ی رجیسترارهای رسمی بین المللی یا شرکت‌های طرف قرارداد و نمایندگی‌های فروش آنها دامین دات کام را خریداری کرد. برای آشنایی با قوانین عمومی خرید دامین بین المللی می‌توانید به مطلب ” ثبت دامنه بین المللی ” مراجعه نمایید.

اعتبار پسوند دات کام از یک تا ده سال قابل تمدید است و هزینه‌ی شما متناسب با سال‌های تمدید اعتبارتان متغیر خواهد بود. هزینه‌ی این پسوند با دلار تعیین شده و برای یک سال معمولا بین ۹ تا ۱۴ دلار و برای تمدید گاهی تا ۱۷ دلار نیز بسته به رجیسترار و نمایندگی می‌تواند متغیر باشد.

پس از اتمام اعتبار تمدید شده‌ی شما رسیدن تاریخ انقضای ثبت دامنه com شما یک مهلت ۳۰ روزه خواهید داشت که در این مدت دامین برای شما رزرو مانده اما در دسترس نمی‌باشد. امکان تمدید اعتبار در این مدت به راحتی برای شما وجود دارد.

در صورتی که در مدت منقضی بودن اقدامی به تمدید پسوند دات کام خود ننمایید دامین وارد مهلت ۳۰ روزه‌ی دیگری می‌شود که با پرداخت جریمه حدود ۶۰ تا ۸۰ دلار می‌توانید آن را مجدد تمدید نمایید. در صورت عدم تمدید در این مدت دامین شما چند روز قفل شده و بعد از آن برای ثبت عموم آزاد خواهد شد و ممکن است بلافاصله توسط دیگری ثبت شود.

همراه شما هستیم

از آنجایی که برای ثبت دامنه com گاهی باید به نکاتی برای نام دامین توجه کرد و موارد و شرایط خاصی را رعایت کرد. در صورت نیاز برای هرگونه مشاوره و راهنمایی نیز می‌توانید از همکاران پشتیبانی ما کمک بگیرید.

ارسال نظر

شش + 9 =